pouyab

دریچه‌ های پروانه‌ ای یکی از مفید‌ترین دریچه‌ های سیستم لوله‌ کشی می‌باشند. آنها قادر به راه‌ اندازی، توقف و یا محدود کردن جریان در یک سیستم می‌باشند. این به ویژه زمانی می‌تواند مفید باشد که نیاز به تعمیرات، تمیز کردن یا تغییرات در یک سیستم باشد و شما می‌...
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
دسته بندی ها : دانستنی‌ها
شیر پروانه ای

دریچه‌ های پروانه‌ ای یکی از مفید‌ترین دریچه‌ های سیستم لوله‌ کشی می‌باشند. آنها قادر به راه‌ اندازی، توقف و یا محدود کردن جریان در یک سیستم می‌باشند.

این به ویژه زمانی می‌تواند مفید باشد که نیاز به تعمیرات، تمیز کردن یا تغییرات در یک سیستم باشد و شما می‌ خواهید اطمینان حاصل کنید که هیچ سیالی از طریق لوله‌ ها جریان نداشته باشد. با وجود اینکه نام این درچه‌ ها پروانه‌ ای است، اما واقعا به نظر نمی‌ رسد شبیه پروانه باشند.

دریچه‌ های پروانه‌ ای، دریچه‌ های چهارگوشه‌ ای هستند، که از حالت کاملا باز تا 90 درجه کاملا بسته می‌شوند. نام “پروانه” از این جهت انتخاب شده است که دیسک یا “بال” در اطراف یک محور مرکزی حرکت می‌کند که درواقع مانند بدن پروانه عمل می‌کند.

قطعات تشکیل دهنده‌ شیر پروانه‌ ای

دریچه‌ های پروانه‌ ای، در ساده‌ ترین نوع خود، از دیسک، آب‌ بندی، بدنه و محرک ساخته شده‌اند. اکثر شیرهای پروانه‌ ای اجزای بیشتری دارند، اما بخش‌ های ذکر شده، اجزای ضروری یک شیر پروانه‌ ای هستند.

عملگر: این بخش دسته یا اپراتور نامیده می‌شود که کنترل دریچه پروانه‌ ای و باز یا بسته بودن آن را به عهده دارد. این بخش اغلب شامل یک دسته است که 90 درجه حرکت می‌کند، اما همچنین در مدل‌ های مختلف می‌تواند دسته چرخش مثلثی باشد. در سوپاپ پروانه‌ ای، شما باید دسته را فشار دهید تا عملگر را فعال کنید.

آب‌ بندی: واشر آب‌ بندی یک شیر پروانه‌ ای معمولا از لاستیک ساخته شده است. وجود واشر آب‌ بندی در صورتی که شیر بسته باشد، تضمین می‌کند که مسیر لوله به طور کامل مهر و موم باشد. اگر یک شیر پروانه‌ ای به طور صحیح عمل نکند، احتمال این وجود دارد که واشر آب‌ بندی به نحوی آسیب دیده باشد.

دیسک: دیسک قسمتی است که به یک شیر، نام پروانه‌ ای می‌بخشد. زیرا هنگامی که دیسک فعال می‌شود، سوپاپ باز می‌شود، و به شیر ظاهر پروانه‌ ای می‌دهد. دیسک توسط محرک حرکت می‌کند و می تواند کاملا بسته یا کاملا باز شود.

بدنه: بدنه‌ یک دریچه پروانه‌ ای، قسمتی است که به وسیله‌ آن می‌ توان شیر را به لوله‌ ها و اتصالات دیگر متصل کرد. بدنه تمام قسمت‌ های تشکیل دهنده‌ شیر را در مرکز گردآوری کرده و ساختار خوبی از دریچه را تشکیل می‌دهد.

در عملکرد شیر‌های پروانه‌ ای چه اتفاقی می‌افتد و چرا مهم است؟

عملکرد هر وسیله‌ ای در لغت به معنای “به عمل آوردن” آن وسیله است. بنابراین، هنگامی که یک شیر پروانه‌ ای را نصب و اجرا می‌کنید، شما آن را در موقعیت عمل قرار می‌دهید. حالت پیش فرض در شیر پروانه‌ ای، بسته است.

این به این معنی است که در حالت پیش‌ فرض هیچ مایعی اجازه جریان یافتن ندارد. اگر می‌خواهید مایع به شدت و بدون هرگونه افت فشار، به جریان بیفتد، دسته را 90 درجه بچرخانید تا دریچه پروانه‌ ای را کاملا فعال کنید.

وقتی افراد معمولا در مورد دریچه‌ های پروانه‌ ای صحبت می‌ کنند، آنها در واقع درباره اتوماسیون صحبت می‌کنند. اگر بخواهید دریچه پروانه‌ ای تا درجه بسیار خاصی باز شود، بهتر است دریچه‌ پروانه‌ای الکتریکی را انتخاب کنید. این انتخاب زمانی می‌تواند مفید باشد که شیر پروانه‌ ای شما باید اغلب به طور مداوم باز و بسته شود.

دو عامل مهمی که باعث می‌شود دریچه‌ های پروانه‌ ای با ارزش‌ تر و متفاوت‌ تر از دیگر شیر‌ها به نظر برسند این است که آنها می‌توانند در هر نقطه از 0 تا 90 درجه باز شوند. هر چه آنها بیشتر باز شوند، سیال بیشتری در آنها جریان می‌یابد.

در حالی که بسیاری از سیستم‌ های لوله‌ کشی نیازی به جریان جزئی ندارند، برعکس ، بسیاری دیگر به چنین جریان جزیی نیاز دارند و عملکرد آنها متفاوت است.

جریان گاز: هنگام تنظیم جریان هوای فشرده و یا گازهای دیگر، کنترل میزان جریان گاز از طریق شیر اغلب بسیار مهم است. دریچه‌ های پروانه‌ ای همانند مایعات با گاز کار می‌کنند. هنگامی که به درستی از شیر‌های پروانه‌ ای استفاده می‌شود، این دریچه‌ ها می‌توانند به عنوان کنترل کننده‌ های جریان هوا عمل کنند به طوری که فقط مقدار مشخص شده‌ ای از گاز، از طریق آن عبور می‌کند.

جریان مایع: کاربرد آشکار و رایج برای شیر‌های پروانه‌ ای، انتقال مایع است. در کشاورزی و تولید، جریان و انتقال آب و مایعات دیگر حیاتی است. اگر در مصارف کشاورزی، آب از طریق سیستم آبیاری بیش از حد جریان یابد، محصول خود را از بین می‌برید، این درحالی است که دریچه‌ های پروانه‌ ای به شما اجازه می‌دهند انتخاب کنید که می‌خواهید چه مقدار مایع از طریق یک سیستم عبور کند.

به این ترتیب، دریچه‌ های پروانه‌ ای دارای کاربرد‌های فراوانی هستند و به کارگیری آنها بسیار آسان است. همچنین در کاربردهای صنعتی گسترده، همواره به دریچه‌ های پروانه‌ ای خاصی که از CPVC ساخته شده اند، مورد نیاز است.

این دریچه‌ ها با قابلیت یک ربع گردش به طور کامل باز یا بسته می‌شوند. آنها همچنین امکان باز شدن جزئی را نیز فراهم می کنند، به این معنی که اپراتور به طور کامل کنترل جریان عبور سیال از یک سیستم را دارد!