pouyab

شیرآلات صنعتی، دستگاه‌های مکانیکی هستند که جریان و فشار مایعات، گازها و غیره را درون یک سیستم، کنترل می‌نمایند. این نوع شیرآلات صنعتی به عنوان تنظیم کننده نیز شناخته شده و در طیف گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. شناخت اجزا شیرآلات صنعتی به شما کمک می‌کند تا در زمان تهیه و خرید با توجه...
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۰
دسته بندی ها : دانستنی‌ها
شیرآلات صنعتی

شیرآلات صنعتی، دستگاه‌های مکانیکی هستند که جریان و فشار مایعات، گازها و غیره را درون یک سیستم، کنترل می‌نمایند. این نوع شیرآلات صنعتی به عنوان تنظیم کننده نیز شناخته شده و در طیف گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شناخت اجزا شیرآلات صنعتی به شما کمک می‌کند تا در زمان تهیه و خرید با توجه به نیاز خود شیرآلات صنعتی مناسب را انتخاب نمایید.

شیرآلات صنعتی از نظر اندازه، طرح و عملکرد متنوع هستند. روش‌های بسیاری به منظور دسته‌بندی شیرآلات صنعتی وجود دارد، اما در این مقاله ما می‌خواهیم به شناخت عمومی اجزا شیرآلات صنعتی بپردازیم.

اجزای شیرآلات صنعتی

همانطور که اشاره کردیم در این نوع شیرآلات تنوع بی‌نظیری از طرح، جنس و عملکرد وجود دارد اما به صورت کلی ساختار و اجزای شیرآلات صنعتی به یک شکل است. در ادامه به بررسی اجزا شیرآلات صنعتی خواهیم پرداخت.

بدنه

عملکرد اساسی بدنه در شیرآلات صنعتی نگه داشتن اجزا در کنار یکدیگر است. انتهای بدنه به منظور اتصال پایپ به سایر اجزا در سیستم در نظر گرفته شده است. اجزا روی بدنه با اتصالات صنعتی متفاوتی از جمله اتصالات فلنچی، اتصالات سوکتی، اتصالات رزوه‌ای و در نهایت اتصالات جوشی به یکدیگر متصل می‌شوند. بدنه شیرآلات صنعتی اولین بخشی از شیرآلات است که با محیط اطراف و سیستم داخلی در تماس است. محیط اطراف در زمان انتخاب جنس بدنه تاثیر قابل توجهی دارد.

بونت شیرآلات صنعتی

کلاهک پوشاننده بدنه شیرآلات صنعتی بونت نام دارد. در واقع اصلی‌ترین وظیفه این بخش محافظت نمودن از بخش‌های داخلی شیرهای صنعتی است. بونت به عنوان دومین بخش مهم شیرآلات صنعتی در نظر گرفته شده و از جنس مشابه بدنه ساخته می‌شود.

تریم

این اصطلاح برای قطعات داخلی شیرآلات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قطعات تریم قابلیت تعویض شدن را دارا هستند. به عنوان مثال می‌توانیم در تریم به قطعاتی همچون دیسک، سیت یا نشیمنگاه، ساقه یا استم و غیره اشاره کنیم. مسئولیت اساسی تریم در شیرآلات صنعتی کنترل جریان و حرکت است. در نهایت می‌توانیم بگوییم که تمامی عناصر داخلی یک شیر را تریم می‌نامند. همانطور که ذکر کردیم تریم از بخش‌های متفاوتی در شیرآلات صنعتی تشکیل شده است.

نشیمنگاه و دیسک در شیرآلات صنعتی

نشیمنگاه و دیسک در شیرآلات صنعتی وظیفه قطع یا وصل کردن جریان را برعهده دارند. زمانی که دیسک بسته شود، سیستم تحت فشار کامل قرار می‌گیرد. نشیمنگاه سطحی برای دیسک ایجاد کرده تا بتواند جریان را قطع کند. شیرآلات صنعتی بر اساس نوع و کاربرد می تواند یک یا چند نشیمنگاه داشته باشد. به عنوان مثال نشیمنگاه دروازه‌ای دارای دو نشیمنگاه، یکی در قسمت بالا و یکی در قسمت پایین است. نام‌های شیرآلات بر اساس چگونگی قرارگیری دیسک تعیین می‌شوند.

نشیمنگاه‌ها به صورت کلی در دو دسته‌بندی قرار می‌گیرند. یکی از این دسته‌بندی‌ها به عنوان نشیمنگاه نرم و دیگری به عنوان نشیمنگاه سخت در نظر گرفته می‌شود. تفاوت نشیمنگاه سخت با نشیمنگاه نرم امکان جداسازی می‌باشد شما می‌توانید نشیمنگاه نرم را از شیرآلات صنعتی جدا کنید اما نشیمنگاه سخت به شما این امکان را نخواهد داد.

اگر بخواهیم کمی تخصصی‌تر عملکرد دیسک را مورد بررسی قرار دهیم، در واقع دیسک به عنوان یک مانع در نظر گرفته می‌شود که درون یک بدنه ثابت قرار دارد. دیسک‌ها بر اساس نوع حرکت خود دسته‌بندی می‌شوند.

ساقه یا استم در شیرآلات صنعتی

ساقه مسئول حرکت دادن دیسک، پلاگ یا توپ به منظور باز کردن یا بستن شیرآلات صنعتی است. معمولا این قسمت به راه‌های متفاوتی به بدنه متصل و به عنوان عامل انتقال دهنده حرکت در نظر گرفته می‌شود. اگر بخواهیم ساختار استم را بررسی کنیم باید بگوییم که استم از یک طرف به هندویل اهرم متصل شده و از طرف دیگر با دیسک اتصال برقرار می‌کند. استم دیسک را به صورت خطی یا گردان به حرکت درآورده و سبب باز یا بسته شدن شیرآلات می‌شود. بر اساس نوع عملکرد استم و دیسک 5 نوع دسته‌بندی برای شیرآلات صنعتی در نظر گرفته شده است.

آب بند یا گسکت

این بخش از شیرآلات صنعتی به منظور جلوگیری از ایجاد نشتی استفاده می‌شود. در واقع این بخش است که به مایع یا سیال جاری درون شیر صنعتی اجازه خروج یا نشستی نمی‌دهد.

شناخت ساختار شیرآلات صنعتی به شما این کمک را می‌نماید که با توجه به نحوه عملکرد و قطعات، تصمیم بگیرید که کدام یکی از مدل‌های موجود از شیرآلات صنعتی می‌تواند برای شما مناسب به‌شمار رود. بدین منظور شما می‌توانید ویژگی‌های فنی و ساختاری شیرآلات صنعتی را در زمان خرید بررسی کرده و با توجه به نیاز و عملکرد مورد نظر خود خرید را انجام دهید.