pouyab

در بسیاری از صنایع از قبیل مهندسی، ساخت و ساز، نفت و گاز و صنایعی که نیازهای هیدرولیکی معمولی دارند، از اتصالات صنعتی به صورت متداول استفاده می‌شود.  از آنجا که بسیاری از این صنایع در معرض مواد شیمیایی و در محیطی خشن قرار دارند، اتصالات باید به صورت منظم حفظ و...
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
دسته بندی ها : دانستنی‌ها
اتصالات صنعتی

در بسیاری از صنایع از قبیل مهندسی، ساخت و ساز، نفت و گاز و صنایعی که نیازهای هیدرولیکی معمولی دارند، از اتصالات صنعتی به صورت متداول استفاده می‌شود.  از آنجا که بسیاری از این صنایع در معرض مواد شیمیایی و در محیطی خشن قرار دارند، اتصالات باید به صورت منظم حفظ و بررسی شوند تا بتوانند به درستی کار کنند.

استفاده از اتصالات صنعتی: اتصالات صنعتی در تجهيزات صنايع مختلف از قبيل ساخت و ساز و مهندسي کاربرد بسياري دارند. برخی از این موارد عبارتند از:

اتصالات لوله: این اتصالات در تاسیس خطوط لوله، اتصالات چند منظوره، اتصالات فولاد، مس و پلاستیک به ویژه در مشاغل صنعتی که قطعات معمولا با کمک اتصالات ساخته می‌شوند، کاربرد دارند. اتصالات لوله معمولا به دو روش مختلف به لوله متصل می‌شوند و معمولا آنها را با یک اتصال گره‌ ای یا اتصال لغزشی متصل می‌کنند. اتصالات رشته‌ ای مستقیما به هم وصل می‌شوند در حالی که اتصالات گره‌ ای یا لغزشی از یک رابط برای اتصال به یکدیگر استفاده می‌کنند.

اتصالات فلاشینگ: این اتصالات در انتهای لوله‌ های مسی استفاده می‌شوند. این نوع لوله‌ ها با استفاده از یک اتصال رشته ای، شرایط را برای یک اتصال جامد به یک نقطه ثابت فراهم می‌کنند. اتصالات فلاشینگ معمولا در بسیاری از پروژه‌ های صنعتی از جمله پروژه‌ های مربوط به تنظیمات توزیع گاز در فشارهای بالا و یا توزیع مقدار زیادی آب با فشار بالا از طریق یک لوله واحد، استفاده می‌شوند. از آنجا که اتصالات فلاشینگ یک اتصال بسیار قوی را فراهم می‌کنند، غالبا در شرایط سخت استفاده می‌شوند.

اتصالات بیرونی: اتصالات بیرونی معمولا در شرایط صنعتی که احتمال نشت سیالات هیدرولیکی (به دلیل فشار بالا) در آنها زیاد است، به کار می‌روند. سه نوع اصلی از اتصالات بیرونی در دسترس است از جمله اتصال 0- حلقه، اتصالات حلقه O- و اتصالات مرکزی مستقیم SAE

انواع اتصالات صنعتی

اتصالات صنعتی را می‌توان در انواع مختلفی تولید کرد که شامل موارد زیر می‌شود:

اتصالات برنجی – این نوع اتصالات به طور گسترده در صنایع از جمله مهندسی، ساخت و ساز و صنعت خودرو استفاده می‌شود. در این صنایع معمولا از اتصالات برنجی DZR استفاده می‌شود. مزیت استفاده از اتصالات برنجی این است که در آنها از آخرین فن‌ آوری استفاده می‌شود و بسیار با‌دوام است و از طرفی مواد مورد استفاده برای ساخت این نوع اتصالات بسیار با کیفیت هستند.

اتصالات فشاری برنجی – این انواع اتصالات در ابعاد متنوعی در دسترس هستند و معمولا دقیق هستند. این اتصالات نیز از برنج DZR ساخته شده‌اند، و در اندازه‌ های مختلف فشرده شده‌اند.

اتصالات فولادی – فولاد یکی از رایج‌ ترین انواع مواد مورد استفاده در اتصالات صنعتی است. انواع مختلفی از فولاد وجود دارد که می‌تواند در ساخت اتصالات صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. نوع اتصالات استفاده شده به میزان نیازهای پروژه‌ های صنعتی بستگی دارد. انواع معمولی فولاد مورد استفاده در اتصالات صنعتی شامل آلومینیوم فولاد متوسط، فولاد سرد و انواع دیگر انواع آلیاژهای فولادی کربن است.

فولاد ضد زنگ – فولاد ضد زنگ معمولا به دلیل دوام بالای آن، در اتصالات صنعتی استفاده می‌شود. فولاد ضد زنگ معمولا در برابر خوردگی مقاوم است و بنابراین در صنایعی از جمله صنایع ساخت و ساز و خودرو استفاده می‌شود.

پلاستیک – پلاستیک نیز معمولا در هنگام ساخت اتصالات صنعتی استفاده می‌شود، اما ممکن است به اندازه دیگر اتصالات تقریبا با دوام نباشد. این نوع اتصالات معمولا برای یک پروژه صنعتی انتخاب می‌شود، زیرا یک ماده بسیار انعطاف‌ پذیر است و معمولا نسبتا ارزان است.

کدام صنایع به اتصالات صنعتی نیاز دارند؟

استفاده از اتصالات صنعتی برای بسیاری از صنایع از جمله صنایع نفت، گاز، بهداشت، ساخت و ساز، مهندسی و دیگر انواع صنایع پر کار، ایده آل است. صنایعی که احتمال نشت مایع یا مواد شیمیایی در آنها بسیار زیاد است باید از اتصالات صنعتی استفاده کنند. بسیاری از اتصالات صنعتی در برابر عناصر شیمیایی بسیار مقاوم هستند و بنابراین برای استفاده در صنایعی که به عناصر شیمیایی حساس هستند مناسبند. هنگام انتخاب اتصالات صنعتی، ابتدا باید در مورد نوع تنظیم مورد استفاده در پروژه اطلاعاتی را کسب کنید. اتصالات مورد استفاده گاهی برای تغییر جهت مایع حمل شده در لوله‌ ها به کار می‌روند و این در حالی است که همان اتصالات در دیگر لوله‌ ها وظیفه‌ بستن یا مهر و موم شیرآلات را به عهده دارند. بنابر این مهم است که اتصالات را با توجه به نوع تنظیماتی که در آنها استفاده می شوند، انتخاب کنید.