pouyab

در حال حاضر شرکت‌های تولیدکننده اتصالات صنعتی هیدرولیک و پنوماتیک از مواد مختلفی برای ساخت محصولات خود استفاده می‌کنند. فلزات و آلیاژهای آلومینیوم، پلاستیک و نایلون، بسته به نوع کاربرد، در صنایع تولید لوله‌ها و اتصالات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اتصالاتت صنعتی آلومینیومی آلومینیوم سومین عنصر رایج در زمین و دومین فلز مورد...
تاریخ انتشار : ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
دسته بندی ها : دانستنی‌ها
اتصالات صنعتی

در حال حاضر شرکت‌های تولیدکننده اتصالات صنعتی هیدرولیک و پنوماتیک از مواد مختلفی برای ساخت محصولات خود استفاده می‌کنند. فلزات و آلیاژهای آلومینیوم، پلاستیک و نایلون، بسته به نوع کاربرد، در صنایع تولید لوله‌ها و اتصالات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اتصالاتت صنعتی آلومینیومی

آلومینیوم سومین عنصر رایج در زمین و دومین فلز مورد استفاده در جهان است. به همین دلیل می‌تواند نسبتا یکی از ارزان‌ترین مواد مورد استفاده‌ در صنایع باشد. آلومینیوم کم چگالی، کم وزن، اما دارای مقاومت و انعطاف‌پذیری بالا است. علاوه بر این با محیط زیست سازگار می‌باشد زیرا به راحتی قابل بازیافت است. آلومینیوم مقاومت خوبی در برابر خوردگی و حلال‌ها دارد. یک هادی خوب از گرما و برق است و برای انتقال حلال‌های قابل اشتعال مفید است. آلیاژ آلومینیوم با عناصری مانند روی، منیزیم، سیلیکون یا مس، قدرت و سختی آن را افزایش می‌دهد و همین باعث می‌شود تا آلومینیوم گزینه‌ خوبی برای تولید اتصالات صنعتی باشد.

امروزه از آلومینیوم در صنایع حمل و نقل (اتومبیل، هواپیما و قطار)، بسته‌بندی (قوطی و فویل)، دوچرخه، ساخت و ساز (پنجره ها، درب‌ها و قاب‌ها) و همچنین سیم‌کشی و لوله‌کشی صنعتی استفاده می‌شود. منیفولدها، سوپاپ‌ها، لوله‌ها، اتصالات صنعتی ،آچار لوله، گیره لوله، دستگیره، رول سوکت، خروجی، سیستم‌های تهویه هوا – رگولاتورهای فیلتر، لایتاتور، فیلتر هوا و سیلندر از جمله مواردی هستند که آلومینیوم در ساخت آن‌ها به کار گرفته می‌شود.

اتصالات صنعتی برنجی

برنج آلیاژی از مس و روی است که گاهی اوقات شامل سرب نیز می‌باشد. این فلز بسیار متنوع است، اما عموما گرانتر از سایر مواد است و علاوه بر آن به راحتی قابل بازیافت است. اتصالات صنعتی برنجی قوی و با دوام هستند. طول عمر آن‌ها طولانی است و در شرایطی سخت بهتر از سایر مواد دیگر باقی می‌مانند. در برابر تنش گرمایی و سرما مقاومت دارند و در برابر مواد خورنده زنگ نمی‌زنند. از برنج در ساخت لوله‌ها و اتصالات صنعتی در صنایع لوله کشی استفاده می‌شود زیرا می‌تواند دماهای بالا را تحمل کند. سوپاپ‌ها – از جمله اتصالات فشرده سازی، شیرهای‌سوپاپ، اتصالات لوله از جمله مواردی هستند که در صنعت برای ساخت آن‌ها از برنج استفاده می‌شود.

اتصالات صنعتی آهنی انعطاف پذیر

یک آلیاژ کربن آهنی حرارت دیده است که اغلب به جای فولاد استفاده می‌‌شود و ارزان‌تر از فولاد است. آهن انعطاف پذیر یک فلز بسیار قوی با مقاومت بالا در برابر سایش و مقاومت در برابر شوک است و در برابر حرارت و فشار بالا نیز دارای مقاومت است. آهن قابل جوش برای ساخت قطعات در صنعت حمل و نقل و در ساخت خطوط راه آهن و سیستم‌های گرمایش، خنک‌کننده و ایمنی و صنعت گاز و سیستم‌های گرمایش خورشیدی و همچنین در ساخت و طراحی اتصالات صنعتی همچون اتصالات لوله‌های فولادی سیاه و گالوانیزه، مفتول سیاه و گالوانیزه و مهره‌ای، لوازم جانبی لوله در فرآورده‌های گالوانیزه نیز به کار می‌رود.

اتصالات صنعتی فولادی

تفاوت لوله‌های صنعتی با فلنج فولادی در چیست؟

هر دو آلیاژهای فلزی هستند. فولاد با ترکیب آهن از بین 0.02٪ -1.7٪ کربن ساخته شده است؛ در حالی که فولاد ضد زنگ آهن را با 10٪ -30٪ کروم ترکیب می‌کند. در عوض می‌توان از عناصر دیگر مانند مس، آلومینیوم، نیکل، تیتانیوم و منگنز استفاده کرد. انواع مختلف فولاد با استفاده از مقادیر مختلف کربن و سایر عناصر ایجاد می‌شود. این مخلوط بستگی به این دارد که چه نوع فولادی مورد نیاز است. اتصالات صنعتی فولادی در معرض هوا به زنگ زدگی دچار می‌شوند. با این حال، آستنیته فولاد ضد زنگ بسیار آهسته است و تقریبا ضد خوردگی است، بنابراین از اتصالات صنعتی فولادی ضد‌زنگ برای تجهیزات جراحی، وسایل آشپزی و دیگر برنامه‌های کاربردی که بهداشت مهم است استفاده می‌شود. اتصالات صنعتی فولادی عبارتند از: سوپاپ کمپرسور، فلنج مصنوعی، مجموعه HT و شیر سوپاپ.

اتصالات صنعتی مسی

اتصالات و لوله‌های مسی به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: نرم و سخت.

تولید مس نرم با استفاده از فرایند انحلال است. عملیات حرارتی خواص فیزیکی فلز را تغییر می‌دهد و آن را نرم‌تر و انعطاف‌پذیر‌تر می‌کند. مس بسیار مفید است زیرا به‌راحتی آلیاژها را با فلزات دیگر مانند برنج (مس و روی) و برنز (مس و قلع) تشکیل می‌دهد. پخته شدن مس در دمای بالا، اجازه می‌دهد تا به راحتی به لوله تبدیل شود و انعطاف پذیری بالای آن نیز اجازه می‌دهد تا مس را به شکل سیم درآورد. اتصالات صنعتی مسی غیر مغناطیسی هستند و یک هادی الکتریکی خوب و عامل انتقال حرارت‌اند. همچنین در برابر خوردگی مقاوم اند، بنابراین زنگ‌زده نمی‌شوند. ازآنجایی که مس یک ماده طبیعی است، مجددا بازیافت می‌شود. استفاده اصلی از اتصالات مسی برای لوله کشی، به ویژه برای منابع آب خانگی، خطوط تغذیه دیگ بخار و تبرید است. مس مورد استفاده در لوله معمولا مس خالص است، اما گاهی اوقات با فسفر نیز مخلوط می‌شود.

محصولات و لوازم جانبی صنعتی مسی که فروخته می‌شوند عبارتند از: لوله‌های مسی – مس نرم و مس نیمه سخت، صنایع لوله کشی و لوله‌های PVC پوشش داده شده. اتصالات صنعتی مورد استفاده با لوله‌های مسی شامل گیره‌ها و واشر‌‌‌ها، حلقه‌ها و مهره‌های فشرده، پلاگین دریچه و نازل‌ها می‌شود.

اتصالات صنعتی پلاستیکی

در حال حاضر از هر دو نوع پلاستیک طبیعی و مصنوعی، به مقدار فراوان در صنایع تولید اتصالات صنعتی وجود دارد. هر پلاستیکی بسته به خواص و تراکم آن دارای ویژگی‌های متفاوت است.

پلاستیک‌های مصنوعی عبارتند از: پلی اورتان، PVC، پلی آمید (نایلون) و MDPE، LDP (E)، LLDPE، PFTE (پلی اتیلن).

پلاستیک یک ماده سبک وزن است که زنگ نمی‌زند و پوسیده نمی‌شود ، بنابراین برای استفاده در زیر زمین و یا خارج از منازل مناسب است. نگهداری آن آسان است و در مقایسه با لوله‌های فلزی بسیار انعطاف پذیر است. هدایت حرارتی و الکتریکی پایینی دارد، بنابراین در برابر حرارت مقاوم است.

از آنجا که این عناصر حاوی عناصر محلول در آب نیستند، پلاستیک ماده‌ای عالی برای ذخیره و حمل و نقل آب، بویژه شبکه برق و آب آشامیدنی است. علاوه بر این، به علت توانایی آن در مقاومت در برابر حرارت، لوله‌ها و اتصالات صنعتی پرکاربرد در صنایع آب و فاضلاب از پلاستیک استفاده می‌کنند. اتصالات ABS، اتصالات UPVC، کلاهک‌ها و شاخه‌ها، مهره‌ها، شلنگ و لوله و پوشش لوله ،همگی از محصولات صنعتی پرکاربرد هستند که از پلاستیک ساخته می‌شوند.