pouyab

اتصالات صنعتی در تمام اماکن و ساختمان ها به وفور یافت شده و وجود دارد و جلوگیری از زنگ‌زدگی و خوردگی اتصالات در کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی آنها نقش مهمی دارد. اتصالات صنعتی شامل تمامی پیچ و مهره‌ها، اتصالات جوشی، لوله های نفتی، انواع فلنج‌های فلزی و … می باشد. اگر چه ممکن است...
تاریخ انتشار : ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
دسته بندی ها : دانستنی‌ها
اتصالات صنعتی

اتصالات صنعتی در تمام اماکن و ساختمان ها به وفور یافت شده و وجود دارد و جلوگیری از زنگ‌زدگی و خوردگی اتصالات در کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی آنها نقش مهمی دارد. اتصالات صنعتی شامل تمامی پیچ و مهره‌ها، اتصالات جوشی، لوله های نفتی، انواع فلنج‌های فلزی و … می باشد. اگر چه ممکن است هزینه های جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی زیاد باشد اما فراموش نکنید که در بلند مدت اگر کوچکترین مشکلی در اتصالات صنعتی پیش بیاید باید هزینه‌های گزاف تری برای تعمیر یا اصلاح آنها انجام دهید. لذا نیاز است که حتما در مورد فرایند جلوگیری از خوردگی در اتصالات صنعتی برنامه ریزی جدی انجام دهید.

خوردگی اتصالات صنعتی در واقع یک واکنش شیمیایی و الکتروشیمیایی می‌باشد که موجب می‌شود اتم‌ها در فلز تجزیه شده و از یکدیگر جدا شوند. عوامل زیادی در خوردگی اتصالات صنعتی نقش دارند که می توان به: تنش مکانیکی، سیالی که در لوله‌ها عبور می‌کند، غلظت، درجه هوا و … اشاره کرد. درواقع هرعاملی که باعث از بین رفتن کیفیت اتصالات صنعتی حتی از نظر ظاهری گردد را می‌توان به نوعی خوردگی دانست. خوردگی می‌تواند در دو بخش درون و بیرون اتصالات اتفاق بیفتد. به این معنا که مثلا در یک شیر اگر رزوه‌های درونی آسیب ببیند خوردگی داخلی اتفاق افتاده و اگر سرشیر آسیب ببیند خوردگی خارجی.

از بین بردن خوردگی و زنگ زدگی در اتصالات صنعتی

در شرکت های مهم و حیاتی مانند شرکت های نفت، پتروشیمی و گاز اتصالات صنعتی همیشه باید سالم باشند و تعویض و جابجایی این اتصالات باعث از بین رفتن سرمایه بسیار زیادی خواهد شد، از این رو در ادامه راه‌حل‌هایی که برای جلوگیری از این اتفاقات لازم است را توضیح خواهیم داد.

  • سنباده زدن: می توان اتصالات صنعتی که زنگ زده است را با سنباده زنگ زدایی نمود و پس از روغن کاری در جای اولیه خود قرار داد. این روش بسیار ارزان است. البته قبل از رنگ زدن نیز معمولا از سنباده برای اتصالات صنعتی که بیشتر از نوع آهن باشد استفاده می‌کنند.
  • ماده هیدروژن پراکسید: بعد از تمیز کاری در قسمت اتصالات زنگ زده میتوان با این ماده قسمت رزوه را به خوبی تمیز کاری نمود.
  • رنگ زدن: یکی از روش‌های بسیار عالی برای جلوگیری از زنگ زدن و خوردگی، رنگ کردن تجهیزات می‌باشد که رطوبت محیط برروی آن اثر کمی خواهد گذاشت. رنگ زدن علاوه براینکه به زیبایی کار کمک می‌کند باعث می‌شود که تجهیزات فلزی آسیب کمتری ببینند.
  • تغییر شرایط محیط: در قسمت‌هایی که تجهیزات و اتصالات صنعتی قرار دارد و رطوبت آن زیاد می‌باشد می توان محیط را با فرستادن هوای خشک تغییر داد تا از خوردگی تجهیزات جلوگیری شود.
  • مواد مقاوم: برای جلوگیری از خوردگی اتصالات می توان از مواد مقاوم و ضد خورنده در تشکیل اتصالات استفاده کرد. فلزهایی از جنس استیل ضدزنگ یا فولاد معمولا در برابر خورده شدن مقاوم هستند.