pouyab

شیرآلات صنعتی تجهیزات و دستگاه مکانیکی‌ای هستند که جریان و فشار مایعات موجود در سیستم لوله کشی ساختمان‌ها و کارخانجات را کنترل می‌کنند. آن‌ها همچنین به عنوان تنظیم کننده شناخته می‌شوند و در انواع وسیعی از برنامه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. شیرآلات صنعتی بسته به نوع کاربرد از آلیاژهای فلزی مختلفی ساخته می‌شوند...
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۲
دسته بندی ها : دانستنی‌ها
شیرآلات صنعتی

شیرآلات صنعتی تجهیزات و دستگاه مکانیکی‌ای هستند که جریان و فشار مایعات موجود در سیستم لوله کشی ساختمان‌ها و کارخانجات را کنترل می‌کنند. آن‌ها همچنین به عنوان تنظیم کننده شناخته می‌شوند و در انواع وسیعی از برنامه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. شیرآلات صنعتی بسته به نوع کاربرد از آلیاژهای فلزی مختلفی ساخته می‌شوند که هر کدام خصوصیات و ویژگی‌های خاص خودشان را دارند.

جنس شیرآلات صنعتی با توجه به نوع کاربرد آن‌ها

شیر آلات صنعتی از جنس آلیاژهای مختلف با توجه به نوع کاربرد آن‌ها ساخته می‌شوند که عبارتند از:

  • شیرآلات برنزی، برنجی، چدنی و گاهی استیل که در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • شیرآلات فولاد ضد زنگ در صنایع کشتیرانی، پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، کشتی سازی و صنایع غذایی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • شیرآلات برنجی در ساخت شیرآلات آب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دلایل استفاده از شیرآلات صنعتی دسته دوم

گاهی اوقات شرایط هر کار یا پروژه‌ای ایجاب می‌کند به جای استفاده از محصولات و تجهیزات نو و دسته اول از کالاهای کارکرده یا دست دوم استفاده کنیم. چرا که هم می‌توانیم در هزینه‌ها صرفه جویی نماییم و هم اینکه تجهیزات بدون استفاده در انبارها قبل از انتقال برای بازیافت استفاده مجدد نماییم. در مورد تجهیزات و شیرآلات صنعتی نیز همین حکم صدق می‌کند. چرا که عمر تجهیزات معمولا بالا است و می‌توان مدت ها از یک شیر با کیفیت در پروژه‌های مختلف استفاده نمود.

در بازار، شیرآلات صنعتی به دو صورت خرید و فروش می‌شوند. شیرآلات کارخانه‌ای و نو و شیرآلات دسته دوم که هر کدام مزایای خاص خودشان را دارند. با توجه به افزایش قیمت ارز و مشکلات و معضلات اقتصادی قدرت خرید خیلی از شرکت‌ها و سازمان‌ها و همچنین افراد پایین آمده است. بنابراین آن‌ها رو به خرید این ابزار و تجهیزات صنعتی و ساختمانی دسته دوم آورده‌اند. مهمترین مزیت خرید آن‌ها به صورت دسته دوم داشتن قیمت کمتر نسبت به انواع نو و کارخانه‌ای آن‌ها است. البته منظور از خرید شیرآلات صنعتی دسته دوم استفاده مجدد از بعضی تجهیزاتی که در پروژه‌های دیگر به کار برده شده و اکنون تمام شده است نیز می‌باشد. با این کار و استفاده مجدد از آن‌ها بسیاری از هزینه‌های اجرایی را می‌توان کاهش داد و طول عمر محصولات را نیز افزایش داد.

معایب شیرآلات صنعتی دسته دوم

اما خرید و استفاده از شیر آلات صنعتی دسته دوم مانند خیلی از وسایل و تجهیزات دیگر معایبی هم دارد. مهمترین معایب این شیرآلات دسته دوم این است که از کیفیت ساخت و مدت زمان دوام و ماندگاری آن‌ها اطلاع چندانی در دست نیست. همچنین این وسایل و تجهیزات دسته دوم ممکن است از برندهای معتبر و شناخته شده نباشند و گارانتی و ضمانت‌های لازم و مورد اعتماد از شرکت تولید کننده و فروشنده را ندارند.

ضمن اینکه در پروژه‌های حساس حتما باید از تجهیزات نو استفاده کرد زیرا کوچکترین مشکل مانند خوردگی داخلی شیرها ممکن است باعث بروز مشکلاتی گردد.