pouyab

آلومینیوم یک از فراوان‌ترین فلزهایی است که می‌توان در پوسته زمین پیدا کرد. آلومینیوم و آلیاژهای آن از جمله فلزاتی هستند که در برابر اکسیداسیون مقاوم بوده و از استحکام بالایی نسبت به وزن برخوردارند. آلومینیوم بسیار مقاوم و بادوام در برابر خوردگی است. این فلز ضد زنگ، هادی الکتریسیته...
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷
دسته بندی ها : دانستنی‌ها
شیرآلات صنعتی

آلومینیوم یک از فراوان‌ترین فلزهایی است که می‌توان در پوسته زمین پیدا کرد. آلومینیوم و آلیاژهای آن از جمله فلزاتی هستند که در برابر اکسیداسیون مقاوم بوده و از استحکام بالایی نسبت به وزن برخوردارند.

آلومینیوم بسیار مقاوم و بادوام در برابر خوردگی است. این فلز ضد زنگ، هادی الکتریسیته و رسانایی بسیار خوب برای گرما است. سطح آلومینیوم در برابر زنگ زدن مقاوم است چرا که زمانی که در معرض اکسیژن قرار می‌گیرد سطح آلومینیوم با اکسیژن ترکیب شده و یک لایه آلومینیوم فشرده ایجاد می‌کند. این لایه فشرده مانع از اکسید شدن لایه‌های پایین‌تر می‌شود. مجموعه ویژگی‌های این فلز سبب شده تا آلیاژ این فلز یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در صنعت باشد.

مس و آلیاژهای حاصل از آن به دلیل مقاومت بسیار بالایی که در برابر خوردگی دارند یکی دیگر از فلزات مهم در ساخت لوله‌کشی‌ها و خطوط آبرسانی و ماشین آلات و تجهیزات صنعتی محسوب می‌شوند.

اصطلاح برنز در ابتدا برای آلیاژهای مس و قلع استفاده می‌شد اما امروزه برنز به آلیاژی از مس با عنصرهایی مانند قلع، آلومینیوم، فسفر و یا منگنز گفته می‌شود. طبق اسناد تاریخی اولین بار رومی‌ها در اوایل قرن یکم از مس و قلع و سرب برای ساخت برنز استفاده کردند و از آن برای ساخت جریان کنترل بهره جستند. اما امروزه ما می‌دانیم که برنز آلیاژی از منگنز یا آلومینیوم و نیکل است.

نیکل نیز از جمله فلزاتی است که در ساخت شیرآلات صنعتی و لوله های صنعتی می‌توان از آن استفاده کرد. نیکل فلزی مقاوم، چکش خوار و براق است و از اجزای تشکیل دهنده شهاب سنگ‌ها محسوب می‌شود. از آلیاژهای نیکل به دلیل خواص بسیار زیادی که دارند در صنایع بسیار زیادی استفاده می‌شود از جمله صنایع هوا و فضا، صنایع فولاد و آهن به دلیل توانایی و مقاومت بالا در برابر خوردگی، صنایع ساخت ماشین آلات، باتری سازی و غیره.

ویژگی مشترکی که بین این سه فلز وجود دارد، مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی است که همین امر سبب شده تا ترکیب این سه فلز مفید، بتواند راه حلی خوب برای ساخت شیرآلات صنعتی مقاوم باشد.

شیرهای کشویی یکی از انواع شیرآلات صنعتی هستند که در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این نوع شیرها برای قطع و وصل کردن جریان سیالات استفاده می‌کنند.

این نوع شیرآلات صنعتی برای سیالات بسیار زیادی استفاده می‌شوند، ازجمله گریس‌های سبک، روغن‌های سبک، آب خام، آب آشامیدنی، فاضلاب و غیره. مجرا بند شیر زمانی که کاملا گشوده و باز است از مسیر جریان حذف شده و سبب از بین رفتن هرگونه مقاومتی می‌شود. همچنین زمانی که کامل بسته باشد مجرا بندها میزان نشتی را به مقدار بسیار زیادی کاهش و گاها تا صفر می‌رساند.