pouyab

شیر فلکه نوعی از شیرآلات صنعتی است که وظیفه تنظیم، تغییر جهت و کنترل جریان‌ها را در سیستم لوله‌کشی دارد، می‌تواند گازها و مایعاتی را که در لوله‌کشی جریان دارند را کنترل کند. شیر فلکه می‌تواند کاملا بسته، کاملا باز و یا برای تغییر و تنظیم فشار در حالت نیمه باز باشد. شیر...
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
دسته بندی ها : دانستنی‌ها
شیرآلات صنعتی

شیر فلکه نوعی از شیرآلات صنعتی است که وظیفه تنظیم، تغییر جهت و کنترل جریان‌ها را در سیستم لوله‌کشی دارد، می‌تواند گازها و مایعاتی را که در لوله‌کشی جریان دارند را کنترل کند.

شیر فلکه می‌تواند کاملا بسته، کاملا باز و یا برای تغییر و تنظیم فشار در حالت نیمه باز باشد. شیر فلکه‌ها در واقع نوعی رابط هستند که یک لوله را به لوله‌ای دیگر متصل می‌کنند اما عموما آن‌ها را در دسته‌ای دیگر قرار می‌دهند. در مواقعی که شیر فلکه باز است، محتویات لوله‌ها از جهتی که فشار بالایی دارد به سمت مکانی که فشار کمتری دارد، جریان پیدا می‌کند.

یکی از ساده‌ترین و معروف‌ترین نوع شیر فلکه‌ها، شیر فلکه‌هایی هستند که مایعات یا گازها را فقط در یک جهت کنترل می‌کنند. یکی دیگر از شیر فلکه های معروف تقریبا شبیه به مدل قبلی می‌باشد، با این تفاوت که اگر مایع یا گازهای موجود در لوله‌ها در جهت مخالفی حرکت کنند، شیر فلکه در اثر فشار بسته خواهد شد و از ایجاد جریان مخالف جلوگیری خواهد کرد. شیر فلکه‌های مدرن و جدید توانایی تنظیم کردن میزان فشار را هم دارند.
شیر فلکه‌ها استفاده های فراوانی دارند، از جمله استفاده در سیستم‌های آبیاری مزارع، سیستم‌های کارخانه‌ای برای تنظیم فشار و همچنین تجهیزات خانگی برای قطع و وصل کردن جریان آب در دستگاه‌هایی مانند ماشین لباس شویی. حتی درون اسپری‌ها چه خوش بو کننده چه نوع‌های دیگر، یک شیر فلکه کوچک که با فشار کار می‌کند، قرار گرفته است.

استفاده از شیر فلکه

شیر فلکه‌ها در تمام صنایع جهان وجود دارند. در صنایع آب و فاضلاب، صنعت معدن، صنایع تولید برق و قدرت، صنعت نفت و گاز، صنایع تولید مواد غذایی، صنایع پتروشیمی و در بسیاری دیگر از زمینه‌ها استفاده از این نوع از شیرآلات صنعتی امری کاملا ضروری است.

مردم در زندگی‌های امروزی به صورت روزانه از شیر فلکه‌ها استفاده می‌کنند، در لوله کشی آب و گار خانه، شیر فلکه‌هایی که در فر گازها قرار گرفته، شیر فلکه‌های کوچکی که در دستگاه‌های شوینده قرار گرفته، شیر فلکه‌هایی که در آبگرمکن خانه‌ها قرار گرفته، حتی درون سیستم خنک‌کننده ماشین‌ها هم از شیر فلکه‌های کوچکی استفاده شده است که مردم به صورت روزانه و پیاپی با تمام آن‌ها سر و کار دارند.

در طبیعت هم می‌توان شیر فلکه‌ها را پیدا کرد، برای مثال رگ‌های خونی انسان‌ها و جانوران نوعی شیر فلکه در خود دارند که فقط اجازه می دهند خون، در یک جهت مشخص، در بدن گردش کند و شیر فلکه‌ای که در قلب وجود دارد، می‌تواند فشار و میزان جریان خون را در بدن کنترل کند.

بعضی از شیر فلکه‌ها به صورت دستی عمل می‌کنند، با استفاده از اهرم و یا چرخی که بر روی آن‌ها قرار گرفته می‌توان آن‌ها را کنترل کرد. بعضی دیگر از شیر فلکه‌های جدیدتر می‌توانند به‌صورت اتوماتیک با تغییراتی مانند تغییر میزان جریان و یا دما، باز یا بسته شوند، برای مثال در آب گرمکن‌ها زمانی که آب سرد باشد، خود به خود شیر فلکه گاز باز شده و شعله آن روشن می‌شود تا آب را گرم کند.