pouyab

با وجود محصولات مختلفی مانند لوله‌های بدون درز، لوله‌های جوشی و فلنج‌‌ها، ممکن است انتخاب لوله‌های فولادی ضد زنگ برای استفاده در برنامه‌های کاربردی تجاری بر سایر انتخاب‌ها غلبه کند. برای هر لوله ویژگی‌های مختلفی وجود دارد که در صنایع مربوطه منحصر به فرد است و اگر شما قصد دارید جنس‌های...
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
دسته بندی ها : دانستنی‌ها
لوله فولادی ضد زنگ

با وجود محصولات مختلفی مانند لوله‌های بدون درز، لوله‌های جوشی و فلنج‌‌ها، ممکن است انتخاب لوله‌های فولادی ضد زنگ برای استفاده در برنامه‌های کاربردی تجاری بر سایر انتخاب‌ها غلبه کند. برای هر لوله ویژگی‌های مختلفی وجود دارد که در صنایع مربوطه منحصر به فرد است و اگر شما قصد دارید جنس‌های مختلف لوله‌ها و آنچه را که برای لوله‌کشی استفاده می‌شود، مدیریت کنید، مهم است که جنس‌های مختلف لوله‌ها و ابزارآلات و اتصالات صنعتی را بشناسید و بدانید که چه چیزی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و چگونه می‌توان آن را در صنایع مختلف اعمال کرد.

انواع لوله‌های فولادی ضد زنگ

ابتدا اجازه دهید به سراغ انواع مختلف لوله‌های ضد زنگ برویم تا بتوانیم کاربرد هرکدام را جداگانه مورد بررسی قرار دهیم.

لوله‌های بدون درز

یک لوله‌ بدون درز لوله‌ای است که هیچ گونه درز یا اتصالات جوشی ندارد. همین ویژگی باعث می‌شود تا سطح لوله در معرض فشار شدید و همچنین درجه حرارت بالا مقاومت کند. این گونه لوله‌ها در صنایع نفت و گاز کاربردهای مختلفی دارند، علاوه بر این در صنایع مکانیکی و مهندسی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این باعث می‌شود که لوله‌های بدون درز نسبتا کاربرد همه جانبه داشته باشند و همیشه در سطح بالایی از دقت برای اطمینان از کیفیت مواد، مورد بررسی قرار گیرند.

لوله‌های جوشی

لوله‌های جوشی به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارند، در همه صنایع تقریبا مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، آنها در برابر خوردگی مقاومت بیشتری نسبت به فشار بالا دارند. به دلیل مواد به کار رفته در ساختار لوله‌های جوشی و وزن سبک لوله‌های جوش داده شده، استفاده از آنها بسیار ارزان‌تر از سایر روش‌های لوله کشی است و ارزش پول شما به بهترین حالت حفظ می‌شود.

فلنج‌‌ها

فلنج‌ها یکی دیگر از بخش‌های مهمی هستند که در لوله‌کشی نقش دارند. فلنج‌ها به اشکال بسیار متفاوتی یافت می‌شوند و غالبا از مواد با دوام و مقاوم ساخته می‌شوند. فلنج‌ها یکی از مواردی هستند که در ساختار آنها از فولاد ضد زنگ استفاده می‌شود.

صنایعی که از لوله‌های فولادی ضد زنگ استفاده می‌کنند.

صنایع نفت و گاز

فناوری نقش مهمی در صنعت نفت و گاز ایفا می‌کند. نیاز به لوله‌کشی مقاوم در برابر خوردگی در طول چند سال گذشته بسیار افزایش یافته است، زیرا اعماقی که برای استخراج نفت مورد بررسی قرار می‌گیرند، باعث اعمال فشار بیشتری روی لوله‌ فولادی ضد زنگ می‌شوند. این شرایط سخت می‌تواند به طرز باورنکردنی باعث خورده شدن لوله‌ها و آسیب جدی به آنها ‌شود و اگر آسیب برطرف نشود، لوله‌ها به آسانی می‌توانند دچار انفجار شوند و برای اعماق بیشتر غیر قابل استفاده شوند. به همین دلیل استفاده از لوله‌های محکم و مقاوم در برابر شرایط سخت بسیار مهم است.

انرژی هسته ای

به دست آوردن انرژی قابل استفاده از هسته اتمی، کار ساده‌ای نیست. تمام رآکتورهای هسته‌ای امروزه از آب گرم برای تولید بخار استفاده می‌کنند. اکثر آنها برای چرخاندن توربین‌هایی که انرژی ما را تامین می‌کنند، به دلیل نیاز به خنک کننده‌ها در نزدیکی ساحل قرار دارند. به همین ترتیب، بیشترین مقدار آب مورد نیاز برای خنک کردن این راکتورها از دریا است و در اینجا نیاز به مقاومت در برابر ماهیت خوردگی آب دریایی مطرح است. لوله‌های فولادی ضد زنگ بیش از سایر لوله‌ها واجد شرایط مقاومت در برابر خوردگی آب دریا هستند، از این رو اهمیت آنها در صنعت انرژی هسته ای قابل ملاحظه ‌است.

صنعت LNG

LNG (گاز طبیعی مایع شده) است که به خاطر حمل و نقل، به طور موقت به صورت مایع تبدیل شده است. طی این فرایند حجم آن تا حد زیادی کاهش می‌یابد تا حمل و نقل آسان‌تر و ارزان‌تر باشد. در برخی موارد، حمل و نقل گاز طبیعی از طریق خط لوله ممکن نیست و یا به اندازه کافی ارزان نیست، به همین دلیل است که به جای آن، LNG در کشتی‌های دریایی از طریق یک مایع فریز شده و توسط تانکرها حمل و نقل می‌شود. به همین ترتیب، مهم است که لوله‌گذاری مناسب داشته باشیم که حمل و نقل LNG ایمن و مقرون به صرفه را برای عرضه گاز طبیعی به بخش‌هایی از کشور یا جهان که رسیدن به آن دشوار است، فراهم کند.

نمک زدایی

نمک زدایی به فرایند حذف نمک و سایر مواد معدنی از یک منبع آب گفته می‌شود. این کار برای تبدیل آب به آب تازه ای است که مناسب انسان‌ها برای استفاده یا احتمالا آبیاری است. در بیشتر موارد، نمک به عنوان یک محصول جانبی ایجاد می‌شود و شیرین‌سازی آب در بسیاری از زیردریایی‌ها و کشتی‌ها استفاده می‌شود.

صنایع معدن و مواد معدنی

فرایند استخراج مواد از زمین در معدن و به وسیله‌ صنایع معادن صورت می‌گیرد. مواد پوشش داده شده معمولا در قالب فلزات معمول و با ارزش هستند و این همان چیزی است که طی هزاران سال برای به دست آوردن منابع سودمند انجام شده است. صنعت معدن یکی از مواردی است که به کارگیری فولاد ضد زنگ در آن باعث شده است که عملیات به شکل بزرگتر و وسیعتری صورت بگیرند.