pouyab

شیرآلات صنعتی استنلس استیل یکطرفه دنده ای جهت هدایت جریان سیالات به یک طرف خاص مورد استفاده قرار می گیرد. شیرآلات صنعتی استنلس استیل به نوعی از آلیاژ که ترکیبی از کروم، نیکل و فولاد ضد زنگ است، شیرآلات استنلس استیل stainless steel می‌گویند. قابلیت ویژه‌ای که این شیرآلات دارند مقاومت بسیار...
تاریخ انتشار : ۲۸ تیر ۱۴۰۱
دسته بندی ها : دانستنی‌ها
شیر استنلس

شیرآلات صنعتی استنلس استیل یکطرفه دنده ای جهت هدایت جریان سیالات به یک طرف خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

شیرآلات صنعتی استنلس استیل

به نوعی از آلیاژ که ترکیبی از کروم، نیکل و فولاد ضد زنگ است، شیرآلات استنلس استیل stainless steel می‌گویند. قابلیت ویژه‌ای که این شیرآلات دارند مقاومت بسیار بالا در برابر زنگ زدن و خوردگی است. کاربرد بالای این نوع آلیاژ برای نگهداری محصولات لبنی و همچنین به طور کلی شیرآلات و مخازنی که تحت فشار بالا هستند حائز اهمیت است. همچنین برای شیرآلاتی که نیاز است که مایعات درون آن‌ها عبور و یا نگهداری شوند نیز نوع استنلس استیل کاربرد فراوانی دارد. به این ترتیب وجود این نوع جنس کمترین آسیب را به مایعات درون آن می‌زند. این امر باعث خواهد شد که مزه فلز به مایعات در جریان، داده نشود. شیرآلات استنلس استیل یکطرفه دنده ای یکی از مدل‌های خاص این نوع از شیرآلات است.

بنابراین دلیل اصلی استفاده از استنلس استیل این است که کیفیت، طعم و رنگ محصول داخل آن سالم بماند. همچنین عمر بسیار بالاتر این نوع از شیرآلات صنعتی در نوع خود حائز اهمیت است.

شیرآلات استنلس استیل یکطرفه دنده‌ای

یکی از مهمترین انواع شیرآلات صنعتی استیل، شیرآلات یکطرفه دنده‌ای است. استفاده گوناگونی برای این نوع از شیرآلات وجود دارد. همچنین ممکن است در منازل نیز با آن‌ها روبرو شویم. نکته ویژه این نوع از شیرآلات صنعتی این است که به دلیل یکطرفه بودن به صورت کاملا خودکار تنها می‌تواند مایع را به یک طرف عبور دهند. همچنین از بازگشت سیالات نیز جلوگیری می‌کند. ساده‌ترین کاربرد آن معمولاً بر روی ورودی‌های پخش کننده‌های آب به سوی ساختمان‌هاست. به این ترتیب آب، تنها به سمت واحدها حرکت می‌کند.

همچنین یکی دیگر از کاربردهای این نوع از شیرآلات صنعتی در محل خروج آب از درون آبگرمکن است. به این ترتیب آب رفته مجددا به درون مخزن بازنمی‌گردد. این امر کمک می‌کند تا اتلاف انرژی به حداقل برسد. بنابراین علاوه بر فشار بالاتر آب و حفظ سلامت دستگاه، در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می‌شود.

اما استفاده از این شیرآلات صنعتی در صنعت بسیار مهم است و معمولاً بر روی خروجی پمپ‌ها و یا تلمبه‌ها نصب می‌شود. از این طریق در پالایشگاه‌ها از بازگشت مواد نفتی جلوگیری می‌گردد. از آن جایی که در پالایشگاه حجم بسیار زیادی خروجی مایعات وجود دارد، در صورت بازگشت مقدار بسیار زیادتری انرژی برای پمپ نیاز است تا مایع را به مقصد برساند. بنابراین با کارگذاری این نوع از شیرآلات و کاربرد یکطرفه و دنده‌ای بودن آن، انرژی بسیار کمتری مصرف می‌شود. همچنین به سبب جلوگیری از عدم بازگشت سیالات نفتی مانع بر هم زدن خلوص پالایش آن‌ها می‌شود.

نحوه کار شیرآلات یکطرفه دنده‌ای استنلس استیل

نحوه کار کردن این نوع از شیرآلات صنعتی به این صورت است که به دلیل فشاری که از سمت مبدا ایجاد می‌شود دریچه یک طرفه این شیر بسته می‌شود. تا وقتی که فشار وجود داشته باشد، شیر تنها اجازه عبور سیالات به یک طرف را می‌دهد و به محض قطع جریان دریچه به جای خود بر می‌گردد. نکته حائز اهمیت این است که این شیرآلات به طوری طراحی شده‌اند که در نتیجه فشار خود سیالاتی که می‌خواهند از مبدا به مقصد انتقال پیدا کنند به صورت خودکار یکطرفه عمل می‌‌کنند. بنابراین با یک تکنولوژی ساده از بازگشت مایع و اتلاف انرژی جلوگیری می‌شود.

همانطور که گفته شد جنس این نوع شیرآلات صنعتی به دلیل خاصیت ضد زنگ و مقاوم بودن در برابر خوردگی و خراب کردن طعم و کیفیت شیمیایی سیالات در جریان، از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و استفاده از آن به لحاظ اقتصادی نیز به صرفه است.