pouyab

حتما برایتان این اتفاق پیش آمده است که شیر آب منزل یا محل کارتان شروع به چکه کردن کند. در این شرایط همواره خود افراد سعی می‌کنند که اجزای مختلف شیر آب را باز کرده و اقدام به تعمیر آن نمایند. حال سوال این است که آیا تمام شیرآلات را می‌توان خودمان...
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۷
دسته بندی ها : دانستنی‌ها
شیرآلات صنعتی

حتما برایتان این اتفاق پیش آمده است که شیر آب منزل یا محل کارتان شروع به چکه کردن کند. در این شرایط همواره خود افراد سعی می‌کنند که اجزای مختلف شیر آب را باز کرده و اقدام به تعمیر آن نمایند. حال سوال این است که آیا تمام شیرآلات را می‌توان خودمان تعمیر کنیم؟ به طور مثال برای شیرآلات صنعتی نیز روش تعمیر، مانند شیرهای معمولی است یا خیر؟

تعمیر شیرهای آب معمولی نسبت به شیرآلات صنعتی کمی ساده‌تر است اما در مورد شیرآلات صنعتی به دلیل استفاده از این تجهیزات در پروژه‌های خاص صنعتی و حساس، این قضیه متفاوت است و باید با روالی متفاوت و توسط تیم‌های تخصصی تعمیر شیرآلات صنعتی صورت پذیرد.

نحوه تعمیر شیرآلات معمولی

شیرآلات عادی اکثرا مشکل‌شان مربوط به چکه کردن آب و اشکال از واشرهایی که روی مغزی‌ها قرار دارند، است. با توجه به نوع و جنس شیر و مغزی آن، معمولا بین یک تا سه عدد واشر درون آن‌ها قرار دارد که به‌راحتی می‌توان با تعویض واشرهای خراب شده با واشرهای سالم مشکل را برطرف کرد. اگر هم مشکل با این کار حل نشد می‌توان مغزی را عوض کرد و سپس از شیر استفاده نمود.

نحوه تعمیر شیرآلات صنعتی

انواع شیرآلات صنعتی ممکن است در طی بهره برداری به دلایلی از جمله فرسودگی، عوامل جوی و شرایط نامناسب بهره‌برداری، با عیوب و مشکلاتی مواجه شوند. همچنین برخی تست‌ها و بازدیدها می‌بایست به صورت روتین در بازه‌های زمانی تعیین شده از آن‌ها به عمل آید. معمولا در واحدهای صنعتی، انجام کلیه این امور یعنی تعمیرات، تست‌ها، کالیبراسیون، لپینگ و غیره در کارگاه شیرآلات صنعتی انجام می‌گیرد. در این کارگاه بعد از عملیات تعمیر، تست‌های مختلفی از شیرآلات صنعتی برای اطمینان از صحت عملکرد و عدم نشتی توسط دستگاه‌های تست انجام می‌گیرد.

این دستگاه‌ها در انواع مختلف و برای شیرآلات گوناگون به منظور ارزیابی بدنه دیسک و نشیمنگاه موجود هستند و معمولا از آب، هوا یا ترکیبی از هر دوی آن‌ها برای تست عملکرد شیرآلات صنعتی تعمیر شده، استفاده می‌گردد.

گاهی اوقات در طی استفاده طولانی مدت از ولوها گاهی سطح دیسک یا نشیمنگاه آن‌ها ناهموار شده و نشتی پیدا می‌کند، برای صیقل دادن این سطوح می‌بایست نشیمنگاه را از بدنه جدا کرده و با استفاده از ماده‌ای به نام گرند گریس یا روغن سنباده، آن‌ها را بر روی یک سطح صیقلی سایش داد که به این عملیات لپینگ گفته می‌شود. گرند گریس در واقع نوعی پودر آغشته شده به روغن گریس است که با توجه به نرمی و زبری سطحی که باید صیقل داده شود، در انواع متفاوتی وجود دارد.

برای انجام عملیات لپینگ ابتدا باید گرند گریس را بر روی قسمتی از یک صفحه چدنی مالید و سپس سطح نشیمنگاه شیب را به مدت ۳۰ دقیقه روی همان قسمت از سطح سایش داد. ضمنا عملیات سایش می‌بایست به صورت عدد 8 لاتین انجام گیرد و صفحه‌ای که روی آن سایش انجام می‌شود نیز باید از جنسی باشد که در اثر تماس با گرند گریس خورده نشود.