pouyab

شیرآلات چاقویی یا کاردی یا گیوتینی نوعی از شیرآلات صنعتی هستند که وظیفه اصلی آن‌ها باز یا بسته کردن مسیر حرکت و جریان سیال مورد استفاده در سامانه‌ها و صنایع مختلف است. قیمت این شیرها بستگی به سایز شیر، نوع آن، یک طرفه یا دو طرفه بودن شیر، جنس بدنه و سایر اجزای...
تاریخ انتشار : ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
دسته بندی ها : دانستنی‌ها
شیرآلات صنعتی

شیرآلات چاقویی یا کاردی یا گیوتینی نوعی از شیرآلات صنعتی هستند که وظیفه اصلی آن‌ها باز یا بسته کردن مسیر حرکت و جریان سیال مورد استفاده در سامانه‌ها و صنایع مختلف است. قیمت این شیرها بستگی به سایز شیر، نوع آن، یک طرفه یا دو طرفه بودن شیر، جنس بدنه و سایر اجزای شیر، کلاسی که شیر در آن طبقه‌بندی شده است و … دارد.

آیا تا به حال نام شیرآلات صنعتی چاقویی به گوشتان خورده است؟ شیرآلات چاقویی یا کاردی یا گیوتینی نوع ویژه‌ای از شیرآلات صنعتی هستند که وظیفه اصلی آن‌ها همچون سایر شیرآلات، باز یا بسته کردن مسیر حرکت و جریان سیال مورد استفاده در سامانه‌ها و صنایع مختلف است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا راجع به این دسته مهم از شیرآلات صنعتی و انواع و کاربردهای آن‌ها، اطلاعات کامل و جامعی را کسب نمایید.

شیرآلات صنعتی چاقویی و ویژگی های ظاهری

ظاهر شیرآلات چاقویی (knife gate valve) مشابه شیرآلات پروانه ای است. از لحاظ جنس ساختار اصلی و بدنه شیر صنعتی چاقویی می‌توان گفت که معمولاً از استیل و چدن و فولاد در تولید این قطعات بهره‌گیری می‌شود. شیرآلات چاقویی معمولاً در اندازه‌های بین ۵ الی ۶۰ سانتی متر طراحی و تولید می‌شوند. اجزای ساختار درونی و ظاهری شیر چاقویی به شرح زیر است:

  • درپوش
  • رابط
  • فلکه
  • یوک
  • بدنه
  • دیسک
  • سیت
  • سیت رینگ
  • استم
  • عملگر
  • پکینگ
  • اورینگ
  • مهره
  • و …

هر یک از قطعات و اجزای فوق‌الذکر وظیفه ویژه و منحصر به فردی را در ساختار و عملکرد صحیح شیرآلات چاقویی به عهده دارند. اگر به دنبال تهیه شیر چاقویی مناسب برای کاربرد موردنظر خود هستید، باید عنوان کنیم که قیمت این شیرها بستگی به سایز شیر، نوع آن، یک طرفه یا دو طرفه بودن شیر، جنس بدنه و سایر اجزای شیر، کلاسی که شیر در آن طبقه‌بندی شده است و … دارد.

شیرآلات چاقویی و مشخصات عملکردی

عملکرد شیرهای چاقویی همچون عملکرد شیرآلات کشویی است. در شیرهای صنعتی چاقویی، یک دسته که شبیه چاقو یا گیوتین است با حرکت عمودی بالارونده و پایین رونده خود، دهنه شیر که مسیر جریان سیال است را باز یا مسدود می‌کند. نحوه عملکرد شیرآلات چاقویی مستقل از نوع ماده یا سیال عبور کننده از آن‌ها است و به این سبب در سیستم‌هایی که تماس و مجاورت سیال می‌تواند مشکلاتی را برای شیرآلات به وجود آورد و نیز در مواقعی که احتمال خوردگی مطرح می‌شود، این شیرآلات چاقویی می‌توانند گزینه مناسبی برای به کارگیری در سیستم باشند. عملکرد شیرآلات چاقویی هم به صورت دستی و هم به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. در شیرآلات چاقویی اتوماتیک، قطعه‌ای تحت عنوان اکچویتور تعبیه شده است که باز و بسته شدن شیر به صورت اتوماتیک را میسر می سازد.

شیرآلات صنعتی چاقویی و انواع و کاربردها

شیرآلات صنعتی چاقویی علاوه بر اینکه می‌توانند برای باز و بسته کردن مسیر حرکت مایعات مورد استفاده واقع شوند، در سیستم‌هایی که از جامدات و مواد پودری نیز بهره‌گیری می‌کنند، بسیار پرکاربرد است. در واقع در سامانه‌هایی که سیالات شامل لجن و مقادیر زیادی از مواد جامد در جریان هستند مانند صنایع کاغذسازی یا سیستم‌های تصفیه آب، استفاده از این نوع از شیرآلات صنعتی می‌تواند بسیار مطلوب و مقرون به صرفه باشد. قابل ذکر است که شیرآلات چاقویی قابلیت استفاده در کانال‌های آب و فاضلاب را نیز دارند.

در رابطه با انواع شیرهای چاقویی می‌توان به دو نوع اصلی شیر چاقویی لاگ و شیر چاقویی ویفری اشاره کرد. در واقع دلیل متفاوت و متمایز شدن شیرهای چاقویی از شیرهای دروازه ای همین نوع اتصالات تعبیه شده در آن‌هاست. اتصالات لاگ و اتصالات ویفری، اتصالات صنعتی به کار گرفته شده در شیرآلات صنعتی چاقویی هستند.

شیرآلات چاقویی مدل ویفری علاوه بر اینکه قالب بدنه متفاوتی نسبت به مدل لاگ دارند، از ضخامت کمتری نیز نسبت به شیرهای چاقویی مدل لاگ برخوردارند. همچنین از نظر تعداد سوراخ تعبیه شده در شیر، مدل ویفری سوراخ های کمتری نسبت به مدل لاگ دارد.

پویاب؛ تأمین و عرضه کننده انواع شیرآلات صنعتی چاقویی

از جمله شیرآلات چاقویی موجود و قابل عرضه در فروشگاه مجاز و معتبر پویاب، شیر چاقویی لاگ، شیر‌ چاقویی ویفری دو طرفه slurry با عملگر پنوماتیک، شیر چاقویی ویفری دو طرفه slurry دستی، شیر چاقویی ویفری یک طرفه با Rising Stem و … هستند که می‌توانید جهت کسب اطلاعات لازم راجع به ویژگی‌های عملکردی و ساختاری این شیرآلات صنعتی به سایت پویاب به نشانی www.pouyab.com مراجعه نموده و نیز از بخش تماس با ما، با کارشناسان فروش این شرکت ارتباط حاصل نمایید و خریدی به صرفه، مطلوب و راضی کننده را تجربه کنید.