pouyab

شیرآلات صنعتی هوا در سیستم‌های خط لوله دو عملکرد اصلی را ارائه می‌دهند. اولین مورد، انتشار هوای انباشته شده است که از محلول درون یک خط لوله تحت فشار خارج می‌شود. این هوا منجر به تشکیل حباب در جریان سیال می‌شود که در نقاط مرتفع در طول خط لوله جمع شده...
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
دسته بندی ها : دانستنی‌ها
شیرآلات صنعتی

شیرآلات صنعتی هوا در سیستم‌های خط لوله دو عملکرد اصلی را ارائه می‌دهند. اولین مورد، انتشار هوای انباشته شده است که از محلول درون یک خط لوله تحت فشار خارج می‌شود. این هوا منجر به تشکیل حباب در جریان سیال می‌شود که در نقاط مرتفع در طول خط لوله جمع شده است.

شیرآلات صنعتی هوا که برای انتشار هوای آزاد استفاده می‌شوند به عنوان دریچه آزاد‌سازی هوا نیز شناخته می‌شوند.

کارکرد دوم شیر هوا، ورود هوا به سیستم، در هنگام افت فشار داخلی خط لوله از فشارهای جوی است. با ورود هوا به داخل خط لوله و با پیشرفت وضعیت خلاء داخلی، می‌توان میزان فشار خلا را کاهش داد و در نتیجه مانع از این شد که خط لوله دچار انحراف بیش از حد و یا ریزش شود و همچنین از شکل‌گیری وضعیت خلا کاملا جلوگیری کند، که در آن حفره بخار، از بخار مایع تشکیل می‌شود.

شیر هوا همچنین برای تخلیه حجم زیادی از هوا از سیستم خط لوله در آغاز خط‌ لوله و پس از جداسازی ستون آب استفاده می‌شود.

انواع شیرآلات صنعتی هوا

شیرآلات هوا دستگاه‌های هیدرومکانیکی هستند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به آزادسازی فشار هوا و همچنین پساب‌های فاضلاب به صورت خودکار کمک می‌کنند. همچنین، اجازه می‌دهند تا در حین پر کردن، تخلیه یا عملکرد سیستم‌های لوله‌کشی، برای مدیریت آب و فاضلاب، هوا وارد شود. شیرآلات هوا نقش مهمی در آزادسازی هوا در خط لوله دارند. با این وجود افراد زیادی وجود دارند که از انواع شیرآلات هوا و دریچه‌ها و عملکرد مناسب آن‌ها بی‌خبر هستند. بنابراین، در این مقاله می‌توانید اطلاعات بی‌عیب و نقصی درباره دریچه‌های هوا پیدا کنید که در انتخاب صحیح دریچه‌ها برای مقاصد مختلف به شما کمک می‌کند.

در اصل سه نوع شیر هوا وجود دارد که برای آزادسازی کنترل شده فشار هوای موجود در آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، طبقه‌بندی گسترده شیرآلات هوا به شرح زیر است:

  • شیرآلات انتشار هوا
  • شیر هوا / خلاء
  • شیرآلات ترکیبی

شیرآلات هوا از بدنه‌های فولادی ضد زنگ ساخته شده‌اند که شامل یک لایه خارجی بدون خوردگی برای تصفیه موثر آب و فاضلاب است. ذکر این نکته بسیار مهم است که هر شیر هوا عملکردهای متفاوتی مانند شیرهای فشار و خلاء را انجام می‌دهد. شیر‌ها و دریچه‌های امداد به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در تهیه و تولید، بیش از حد کارآمد باشند.

۱- شیرهای انتشار هوا

شیرهای انتشار هوا جزء انواع شیرآلات صنعتی هستند که در یک طیف گسترده استفاده می‌شوند. شیرآلات هوا با دهانه‌های کوچک، شناورهای وزنی و مکانیزم اهرمی مشخص می‌شوند. این ویژگی‌ها، به دریچه‌های هوا اجازه می‌دهد تا هوا یا گازها را با فشار حداکثر بیرون بریزند. شیرآلات هوا از حفره‌هایی تشکیل شده‌اند که در دامنه‌هایی که قطر آن‌ها از ۱/۶ اینچ تا ۱ اینچ متغیر است، وجود دارند، آن‌ها دارای ظرفیت ثابت پذیرش و فرار از هوا هستند.

۲- شیر‌های هوا / خلاء

شیر‌های هوا / خلاء نوعي از شیرآلات هوا هستند كه داراي دهانه با اندازه‌های كامل هستند و اندازه‌ی آن‌ها به طور گسترده از نيم اينچ تا ۲۰ اينچ مي‌رسد و به عنوان سوپاپ هوا / خلاء شناخته مي‌شوند. با این ظرفیت، حجم زیادی از هوا خارج می‌شود. جدا از این مقادیر، همچنین برای جلوگیری از وضعیت خلاء که ممکن است در خط لوله رخ دهد، این نوع شیر، حجم زیادی از هوا را به دست می‌آورد و از تخلیه مایع اطمینان می‌یابد.

شیر هوا ترکیبی

شیر ترکیبی هوا نوع نهایی و همچنین نوع سوم از شیرآلات هوا است. این نوع شیرآلات هوای ترکیبی به عنوان ترکیبی از هر دو شیر هوا / خلاء و شیر انتشار هوا عمل می‌کنند. در واقع این نوع از شیر‌های هوا می‌توانند به عنوان یک طراحی منفرد بدنه و از اجزای انتشار هوا و همچنین اجزای هوا / خلاء کاملاً بی نیاز باشند. در غیر این صورت، این نوع شیر همچنین می‌تواند از طراحی دو بدنه‌ای نیز تشکیل شود که در آن یک شیر آزادکننده هوا در کنار یک شیر هوا / خلاء قرار گرفته است.

هر دو تنظیمات وظایف مشابهی را انجام می‌دهند. با این حال، طراحی تک بدنه اثبات می‌کند که از لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر است، در حالی که، طراحی بدنه دوگانه، انعطاف پذیری را در طول طراحی اندازه دهانه فراهم می‌کند.