pouyab

شیرآلات صنعتی در تمامی صنایع مختلف به عنوان ابزاری برای هدایت و کنترل انواع سیال به کار برده می شوند. با توجه به اینکه این شیرآلات معمولا در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نیز مورد استفاده قرار می گیرند نکات مهمی در انتخاب و به کارگیری آنها وجود دارد که باید رعایت گردد....
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۷
دسته بندی ها : دانستنی‌ها
شیرآلات صنعتی

شیرآلات صنعتی در تمامی صنایع مختلف به عنوان ابزاری برای هدایت و کنترل انواع سیال به کار برده می شوند. با توجه به اینکه این شیرآلات معمولا در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نیز مورد استفاده قرار می گیرند نکات مهمی در انتخاب و به کارگیری آنها وجود دارد که باید رعایت گردد. زیرا جریان سیالی در تمام ابعاد زندگی انسان رسوخ کرده و از انتقال آب گرفته تا هدایت نفت همگی مستقیما جز عناصر اصلی زندگی انسان می باشند.

اگرچه استفاده از شیرآلات صنعتی از ساختمان ها و منازل کوچک شروع شده و به پروژه های عظیم ختم می شود اما برای انتخاب آنها در مسائل اداری و خانگی معمولا افراد به دنبال استاندارد خاصی نیستند و تنها جنس، ظاهر و قیمت محصول برای آنها اولویت دارد. اگرچه عوامل ذکر شده بسیار مهم می باشند اما هر محصولی را باید بر اساس کاربرد در جای مورد نظر استفاده نمود.

برای خرید هر محصول یا کالا ابتدا باید به کیفیت و طول عمر آن دقت داشت و طوری خرید کرد که با گذشت زمان ارزش آن بالاتر رود یا حفظ شود. باید شیرآلات صنعتی را به کار ببندید که هزینه تعمیر و نگه داری برای آنها بسیار کم بوده و در شرایط مختلف دما و فشار نیز عملکرد مشابه و قدرتمندی داشته باشد. البته در این مورد دو حالت وجود دارد ابتدا کیفیت شیر و سپس نحوه نصب و استفاده از آن ها.

تشخیص کارایی شیرآلات صنعتی در شرایط مختلف

برای تشخیص کارایی شیرآلات صنعتی در شرایط مختلف باید ویژگی های کلی شیرها و مکانی که در آن استفاده می شوند را بدانیم سپس اقدام به نصب آنها نمایید. از کاربردهای اساسی شیرآلات صنعتی می توان انتقال یا انسداد یک جریان سیال اشاره کرد. خب بر طبق دو مورد ذکر شده باید به جنس ماده سیال، مشخصات و ویژگی های لوله ها و اتصالات نیز دقت نمود که بهترین شیر در هر شبکه انتقال نصب گردد.

گستردگی استفاده از شیرآلات صنعتی به حدی افزایش یافته است که از صنایع پتروشیمی گرفته تا تاسیسات کارخانه ها و شبکه آب و فاضلاب شهری همه را در بر می گیرد. برای استفاده این محصولات در پروژه های حساس مانند پروژه های صنعتی با مواد خورنده مثل اسید ها باید تمامی نکاتی ایمنی رعایت گردد. در این شرایط که به عنوان شرایط خاص نیز شناخته شده هستند حتما باید از شیرآلات صنعتی اتوماتیک استفاده نمود. بازرسی دوره ای و دقیق از وضعیت اتصالات و تنظیمات شبکه انتقال سیالات و همچنین حل مشکلات رخ داده در کمترین زمان ممکن باید الگوی ثابت متخصصان آن مجموعه باشد.

شیرآلات صنعتی در مجموع بیشتر دچار خرابی و پوسیدگی می گردند همچنان که شیرهای ساده درون منازل و ادارات نیز معمولا زودتر از سایر اتصالات خراب می گردند برای جلوگیری از بروز این اتفاقات در شرایط صنعتی که معمولا آلاینده های دیگری مانند گازهای سمی و خورنده وجود دارند بهتر است به دور اتصالات محافظ هایی برای مصون ماندن از این  شرایط قرار داد. همچنین شیرآلاتی که قطعات داخلی آنها کیفیت بالایی نداشته باشند باعث نشتی سیال می گردند که تشخیص این عامل دیرتر صورت میگیرد و ممکن است ضربات جبران ناپذیری وارد نماید.