pouyab

از زمانی که بشر پا به عرصه شهر نشینی و یکجا نشینی نهاد همواره آتش و خسارات ناشی از آن در شهرها به یکی از دغدغه های اصلی شهرنشینان تبدیل شد. سازمان‌های آتش نشانی با مفهوم امروزی در حدود قرن ۱۸ میلادی تشکیل شدند اما فکر اینکه چگونه بشر بتواند خطر آتش...
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷
دسته بندی ها : دانستنی‌ها
شیر آتشنشانی

از زمانی که بشر پا به عرصه شهر نشینی و یکجا نشینی نهاد همواره آتش و خسارات ناشی از آن در شهرها به یکی از دغدغه های اصلی شهرنشینان تبدیل شد.

سازمان‌های آتش نشانی با مفهوم امروزی در حدود قرن ۱۸ میلادی تشکیل شدند اما فکر اینکه چگونه بشر بتواند خطر آتش سوزی و آسیب‌ها و ضررهای ناشی از آن را به حداقل برساند از دیرباز وجود داشته به طوری که پس از آتش سوزی بزرگ لندن که به دلیل چوبی بودن خانه‌ها به سرعت گسترش یافت و باعث شد تا خسارات زیادی را به جای گذارد، مسئولین شهری را به این فکر وا داشت تا نهادهایی را برای حل این مشکل تاسیس نمایند و در اولین اقدام شرکت‌های بیمه آتش سوزی را تاسیس نمودند. از این نوع بیمه‌ها در بسیاری از جوامع مدرن آن زمان تاسیس شد که به موجب آن افراد با پرداخت مقداری پول، اموال خود را در برابر آتش سوزی بیمه می‌کردند. طولی نکشید که سیاست‌های غلط و عملکرد نادرست این شرکت‌های بیمه باعث شد تا بیشتر از گذشته جای خالی یک سازمان واحد برای رسیدگی به این مشکل احساس شود و این چنین بود که برای مثال در لندن برای اولین بار در سال ۱۸۳۳ با ادغام واحدهای آتش نشانی چند شرکت بیمه یک شرکت واحد به نام بنگاه ماشین‌های آتش نشانی تاسیس شد که این بنیان گذار سازمان‌های آتش نشانی امروزی بود.

اما با پیشرفت تکنولوژی و ساخت خودروهای مختلف و تولید انبوه آن‌ها کم کم خیابان‌های شهر شلوغ شده و ارائه خدمات توسط ماشین‌های آتش نشانی به دلیل وجود ترافیک با مشکل رو به رو شد به طوری که دیگر آتش نشانی نمی‌توانست به موقع در محل حادثه حضور یابد. همین امر سبب شد تا شیرهایی با عنوان شیر هیدرانت آتش نشانی در بخش‌های مختلف شهر نصب شد تا از طریق وصل شدن به سیستم لوله کشی آب منطقه آتش نشانان بتوانند به انجام فرایند اطفا حریق بپردازند. اختراع این نوع شیرهای آتش نشانی به آقای فردریک گراف مهندس امور آب در فیلادلفیا در سال ۱۸۰۱ نسبت داده می‌شود.

شیر هیدرانت آتش نشانی بر ۲ نوع است:

  • شیرهای هیدرانت زمینی
  • شیر های هیدرانت ایستاده

شیرهای هیدرانت آتش نشانی زمینی در محفظه‌های مخصوصی در زیر سطح معابر قرار می‌گیرند.

شیرهای هیدرانت ایستاده خود ۲ نوع هستند: تر و خشک.

شیر هیدرانت آتش نشانی ایستاده تر، معمولا در مناطقی که امکان یخ زدگی در آن وجود ندارد نصب می‌شود و همواره پر از آب تحت فشار می‌باشد و هر زمان می‌توان با باز کرد آن از آب آن استفاده نمود. این نوع از شیرها به مدل کالیفرنیایی معروف هستند.

اما نوع خشک شیرهای آتش نشانی، در مناطقی استفاده می‌شود که احتمال یخ زدگی آن در زمستان هست. این نوع شیرها با مکانیزم خودکارش آب اضافی را به داخل زمین تخلیه کرده و مانع از یخ زدگی می‌شوند.