pouyab

تاسیسات هر مجموعه‌ای قلب آن مجموعه به شمار می‌رود و وظیفه انتقال عناصر حیاتی برای قسمت‌های مختلف پروژه را بر عهده دارد. مهمترین دلیلی که تاسیسات صنعتی درون کارخانه‌ها به این حد رشد داشته‌اند عامل بهینه سازی است. برای بهینه سازی در مصرف انرژی و زمان و کیفیت کار در...
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
دسته بندی ها : دانستنی‌ها
تاسیسات کارخانه
تاسیسات هر مجموعه‌ای قلب آن مجموعه به شمار می‌رود و وظیفه انتقال عناصر حیاتی برای قسمت‌های مختلف پروژه را بر عهده دارد. مهمترین دلیلی که تاسیسات صنعتی درون کارخانه‌ها به این حد رشد داشته‌اند عامل بهینه سازی است. برای بهینه سازی در مصرف انرژی و زمان و کیفیت کار در جامعه صنعتی امروز طراحی تاسیسات صنعتی در دو بخش تاسیسات مکانیکی و تاسیسات الکتریکی طراحی گردیده است.

تاسیسات مکانیکی چیست؟

محور اصلی تاسیسات مکانیکی مربوط به طراحی تاسیسات و نحوه عملکرد سرمایشی و گرمایشی ساختمان‌ها و کارخانه‌های صنعتی است. علاوه بر این مبحث انتقال مایعات و سیالات از نقطه‌ای به قسمت دیگر نیز وجود دارد که نیاز به استفاده از تجهیزات و شیرآلات صنعتی دارد.

بیشترین هزینه در کارخانه‌ها یا حتی پروژه‌های بزرگتر مانند نفت و پتروشیمی مربوط به تهیه و تولید تجهیزات و تاسیسات صنعتی آن است. کلیه شرکت‌ها در نهایت با خرید تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی به دنبال افزایش راندمان کاری و بهینه‌سازی فرایندهای تولید می‌باشند. تکنولوژی روز دنیا همچون شیرآلات صنعتی تمام خودکار کمک شایانی به بهینه‌سازی مصرف انرژی نموده است.

ارتباط مستقیم با پویاب

برای اطلاعات بیشتر در زمینه شیرآلات صنعتی برندهای موجود، مشاوره، استعلام قیمت و همچنین سفارش محصول موردنظر خود با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 
 

روند پیاده سازی تاسیسات صنعتی به شرح زیر است:

  • تهیه و طراحی نقشه‌ تاسیسات واحد صنعتی
  • انجام محاسبات دقیق مربوط به چگونگی انتخاب سیستم‌‌های مکانیکی مانند سیستم آب‌رسانی و نوع شیرآلات صنعتی، فاضلاب، تاسیسات برودتی، گرمایشی، سرمایش و تهویه مطبوع
  • بررسی توان عملی مجموعه برای خروجی‌های تاسیسات مکانیکی و محل قرارگیری داکت‌ها و رایزرها
  • انتخاب و تهیه تجهیزات مکانیکی برای واحد تاسیسات بر اساس کیفیت استاندارد و قیمت مقرون به صرفه

تأسیسات الکتریکی چیست؟

تامین، توزیع و انتقال برق در واحدهای مختلف بر عهده تاسیسات الکتریکی آن مجموعه می‌باشد. درصورتی که قصد دارید تا برق یک ساختمان یا مجموعه را تأمین کنید، ضروری است که از تاسیسات برقی و الکتریکی مناسب استفاده کنید. راه‌اندازی صحیح این تاسیسات نیازمند دانش، مهارت و تجهیزات مناسب است. اگر کارشناس شما به تجربه و تجهیزات لازم برای انجام این کار نداشته باشد، اجرای صحیح و امن جریان برق در ساختمان را تضمین نخواهد کرد. یکی از جنبه‌های حیاتی در راه‌اندازی سیستم برق، سیم‌کشی صحیح است. در این بخش، لازم است فرد بتواند ابتدا میزان مصرف انرژی مجموعه را تخمین بزند و سپس بر اساس آن، بار الکتریکی و تجهیزات مورد نیاز را تعیین کند.

با این توضیحات، می‌توان فهمید که یکی از جنبه‌های حیاتی در طراحی تاسیسات برقی، داشتن زیرساخت مناسب است. پس از فراهم‌سازی زیرساخت، انتخاب نوع سیم‌کشی، لوله‌کشی و خروجی‌های مدار دارای اهمیت بالایی است.

تاسیسات الکترونیکی هر مجموعه ای شامل جزئیات زیر می‌باشد:

  • ایجاد نقشه راه و طراحی واحدهای کلی و زیر دسته‌های تاسیسات الکترونیکی
  • مستندسازی مشخصات ابزار و فرایندهای مورد نیاز تاسیسات
  • طراحی روند اجرایی کار و ارائه مدارک فنی مربوط به ساخت واحدها
  • هماهنگی واحدهای موجود و امکان سنجی آنان برای اجرای پروژه‌ها با توجه به زیرساخت‌های موجود
  • حضور فعال در سایت پروژه و نظارت بر اجرای طرح‌ها با توجه به حساسیت تاسیسات الکتریکی
  • ثبت و بایگانی اطلاعات طراحی و مهندسی در تمامی مراحل مختلف اجرای پروژه تاسیسات

واحدهای مختلف تاسیسات مکانیکی شرکت‌ها چیست؟

تاسیسات مکانیکی یک کارخانه یا مجموعه صنعتی را می‌توان به 4 قسمت کلی تقسیم نمود که نقش مجموعه شیرآلات صنعتی در همه آن‌ها نسبت به سایر تجهیزات مکانیکی پررنگ‌تر است

  • واحد اول مربوط به تجهیزات تامین و انتقال گاز است.
  • واحد دوم مربوط به تهیه و جمع‌آوری و همچنین جداسازی فاضلاب‌های صنعتی و نیمه صنعتی است.
  • واحد سوم تامین و انتقال آب و سایر سیالات است که شیرآلات صنعتی در این قسمت‌ها بیشترین و حساس‌ترین کاربردها را دارد.
  • واحد آخر هم تصفیه‌خانه‌های بهداشتی و صنعتی هستند که وظیفه پالایش پسماندها و جداسازی آن‌ها برای استفاده دوباره در چرخه را دارند.