pouyab

لرزه گیر لاستیکی از جمله ابزارهای پرکاربرد در صنعت است. در حقیقت لرزه گیرها در انواع مختلفی تولید شده و هر یک کاربردهای مختص به خود را دارند. در بسیاری از مواقع به دلیل اینکه فشار ناشی از لوله‌ها بسیار زیاد است ممکن است لوله‌ها دچار لرزش شده و اتصالاتی که لوله‌ها...
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸
دسته بندی ها : دانستنی‌ها
لرزه گیر

لرزه گیر لاستیکی از جمله ابزارهای پرکاربرد در صنعت است. در حقیقت لرزه گیرها در انواع مختلفی تولید شده و هر یک کاربردهای مختص به خود را دارند. در بسیاری از مواقع به دلیل اینکه فشار ناشی از لوله‌ها بسیار زیاد است ممکن است لوله‌ها دچار لرزش شده و اتصالاتی که لوله‌ها را بهم وصل کرده‌اند، از هم جدا شوند.

در حقیقت لوله‌ها برای انتقال سیالات و گازهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و هنگامی که فشارهای ناشی از انتقال آن‌ها افزایش یابد، لرزه گیر لاستیکی می‌تواند بسیار مفید بوده و و از بروز مشکلاتی مانند باز شدن لوله‌ها پیشگیری کند.

لرزه گیر لاستیکی یکی از انواع لرزه گیرها بوده که در صنعت کاربردهای مخصوص به خود را دارند. در این مقاله قصد داریم تا با کاربردها و مزایای این نوع لرزه گیر آشنا شده و اطلاعات مفیدی در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

لرزه گیر لاستیکی چیست؟

لرزه گیر لاستیکی ابزاری است که سبب کاهش ارتعاشات و لرزش‌های وارد شده بر لوله‌ها می‌شود. در حقیقت این نوع ابزار می‌تواند کاربردهای مختلف داشته و در ابعاد متفاوتی نیز تولید شود. برخی از لرزه‌گیرهای لاستیکی ممکن است که تنها از یک تکه لاستیک تشکیل شده باشند که در زیر دستگاه‌های مختلف موجود در صنعت قرار گرفته و ارتعاشات آن‌ها را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد. انتخاب لرزه‌گیر مناسب باید با توجه به دمای سیال، فشار آن و نوع سیال انجام شود.

در ضمن این نوع لرزه‌گیرها می‌توانند ارتعاشات را در دو حالت عمودی و افقی کاهش دهند که از این جهت به کارگیری آن‌ها می‌تواند بسیار مطلوب باشد.

برخی دیگر از انواع لرزه‌گیر لاستیکی ممکن است در شکل‌های پیچیده‌تری تعبیه شده باشند و در مصارفی که نیاز به تحمل فشار بالا دارد، به کار گرفته شود. استفاده از لرزه‌گیر لاستیکی ممکن است که با محدودیت‌هایی همراه باشد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مزایای لرزه گیر لاستیکی

لرزه‌گیر لاستیکی کاربردهای متنوعی دارد که این کاربردها از مزایای این ابزار محسوب می‌شود. در واقع باید بگوییم که استفاده از این نوع لرزه‌گیر در محیط‌های خورنده بسیار مفید بوده و دلیل این امر نیز آن است که این نوع لرزه‌گیر در برابر مواد شیمیایی مختلف مقاوم بوده و دچار خوردگی و تخریب نمی‌شود.

این خاصیت لرزه گیر لاستیکی موجب می‌شود که این ابزار در صنایع مختلفی مانند صنایع دارویی، تاسیساتی، فولاد، نفت و گاز کاربرد داشته باشد. از طرفی کاربرد این ابزار باعث می‌شود تا ضربات وارد شده به لوله‌ها کاهش یافته و سیالات و گازهای موجود در لوله‌ها دچار شوک نشوند.

از دیگر مزایای این نوع لرزه گیرها می‌توان به نارسانا بودن آن‌ها اشاره کرد. در واقع لرزه‌گیرهای غیر فلزی و یا لاستیکی سبب بروز برق گرفتگی و مشکلاتی از این قبیل نمی‌شوند و در محیط‌هایی که احتمال برق گرفتگی بالاست کاربرد بیشتری دارند.

محدودیت های استفاده از لرزه گیر لاستیکی

علاوه بر مزایایی که برای این نوع از اتصالات صنعتی مطرح شد، لازم است که در مورد محدودیت‌های آن نیز بحث شود. از جمله محدودیت‌های این ابزار، دمایی است که می‌تواند تحمل کند. در واقع لاستیک‌ها محدوده دمایی کمی داشته و در دماهای بالا ذوب می‌شوند. بنابراین لازم است که پیش از انتخاب این نوع لرزه‌گیر ها در مورد آستانه تحمل دمایی آن اطلاعات لازم را کسب کنید تا در آینده با مشکلی مواجه نشوید.

از دیگر محدودیت‌های لرزه‌گیر لاستیکی می‌توان به فشاری که تحمل ‌می‌کند، اشاره کرد. در حقیقت اینکه این نوع لرزه گیر در چه مصارفی مورد استفاده قرار می‌گیرد از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که لرزه‌گیرهای لاستیکی نمی‌توانند فشارهای بسیار بالا را تحمل کنند.

کاربرد لرزه گیر لاستیکی

هما‌ن‌طور که پیشتر نیز مطرح کردیم این نوع لرزه‌گیرها می‌توانند در صنایع مختلفی به کار گرفته شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به صنایع غذایی، صنایع پتروشیمی، انتقال نفت و گاز و موارد دیگر اشاره کرد.

این نوع لرزه گیرها به منظور کاهش ارتعاشات وارد شده به لوله‌ها و دستگاه‌ها مورد استفاده واقع می‌شوند و این امر در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و عدم دقت به آن می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.

به عنوان مثال در صورتی که در لوله حاوی گاز در اثر اتفاقاتی چون مکش و یا تخلیه گاز، لوله‌ها دچار جابجایی شوند، این امر می‌تواند منجر به نشت گاز شده و اتفاقات و مشکلات بعدی را به وجود بیاورد.

از طرفی از لرزه‌گیر لاستیکی برای کاهش صدای ناشی از کارکرد کمپرسورها، فن‌ها و پمپ‌های مختلف نیز استفاده می شود. استفاده از این نوع لرزه‌گیرها می‌تواند آن‌ها را در جای خود ثابت نگه داشته و از این طریق سروصدای آن‌ها را کاهش دهد.

به کارگیری از این نوع ابزار برای دستگاه‌هایی که حرکت مکانیکی دارند، بسیار مفید بوده و از خراب شدن زود هنگام آن‌ها جلوگیری می‌کند. این امر سبب می‌شود که طول عمر دستگاه‌ها به طور چشمگیری افزایش پیدا کند.

در نهایت باید بگوییم که لرزه‌گیر لاستیکی در موارد متعددی و در صنعت‌های مختلف کاربرد دارد. به منظور انتخاب لرزه گیر مناسب بهتر است که نخست محیط استفاده آن را در نظر بگیرید و سپس با مشورت با مشاوران، نسبت به انتخاب آن اقدام کنید. به کارگیری این ابزار می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات موجود در صنعت پیشگیری کرده و در نتیجه سبب کاهش تلفات و استهلاک شود.

در رابطه با قیمت این نوع لرزه گیرها نیز باید بگوییم که قیمت آن‌ها با توجه به جنس، اندازه و کاربرد آن کاملا متفاوت بوده و می‌تواند قیمت‌های مختلفی نیز داشته باشد.