pouyab

شیرآلات صنعتی از جمله تجهیزاتی هستند که وظیفه باز و بسته کردن دریچه‌های موجود در لوله‌ها را برعهده دارند. با توجه به افزایش گستره کسب و کارها، در زمینه شیرآلات صنعتی با تنوع بیشماری روبرو هستیم. در واقع با استفاده از شیرآلات صنعتی می‌توان مانع خروج مایعات، گازها و دیگر مواد موجود در لوله شد...
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۸
دسته بندی ها : دانستنی‌ها
شیردیسکی

شیرآلات صنعتی از جمله تجهیزاتی هستند که وظیفه باز و بسته کردن دریچه‌های موجود در لوله‌ها را برعهده دارند. با توجه به افزایش گستره کسب و کارها، در زمینه شیرآلات صنعتی با تنوع بیشماری روبرو هستیم.

در واقع با استفاده از شیرآلات صنعتی می‌توان مانع خروج مایعات، گازها و دیگر مواد موجود در لوله شد و در زمانی که به آن‌ها نیازی نیست از طریق بستن شیرآلات می‌توان مواد موجود در لوله‌ها را هدایت کرد.

این شیرآلات دارای دریچه‌هایی هستند که در صورت باز بودن می‌توانند فشار مایعات و یا گازهای موجود را بیشتر کنند. این دریچه‌ها با باز و بسته شدن در جهت‌های مخالف می‌توانند قابل تنظیم باشند.

یکی از انواع این شیرآلات صنعتی را می‌توان شیرآلات دیسکی نامید. این نوع از دریچه و شیرآلات توسط قطعه‌ای به نام دیسک باز و بسته می‌شوند. در واقع شیرآلات دیسکی با داشتن دریچه مکش که توسط یک دیسک در آن تعبیه شده است می‌تواند انعطاف‌پذیری بالایی را از خود نشان دهد.

شیرآلات دیسکی دارای چه ویژگی هایی است؟

شیرآلات دیسکی را می‌توان یکی از جدیدترین و مناسب‌ترین نوع شیرآلات صنعتی دانست که می‌توانند در زمینه ساختمانی دارای فواید بسیاری باشند. از آن جایی که شیرآلات دیسکی در ظاهر خود تک اهرمی هستند این امر استفاده از آن‌ها و صرفه‌جویی در مصرف آب را راحت‌تر کرده است.

شیرآلات دیسکی به دلیل داشتن یک بازوی محوری به نام دیسک شناور می‌توانند قوسی به صورت زاویه‌دار ایجاد کنند و این عمل، جریان مایعات را به راحتی قطع و وصل می‌کند. در واقع با چرخاندن اهرم به دو سمت مخالف می‌توانید جربان آب با یک فشار متناسب داشته باشید.

این عمل به راحتی صورت می‌گیرد و شما می‌توانید تنها با یک فشار کوچک به اهرم به هدف مورد نظر خود برسید. با حرکت شیرآلات دیسکی به سمت چپ و یا راست آب را گرم و یا سرد کنید. قرار دادن اهرم شیرآلات دیسکی در وسط می‌تواند آبی متعادل از نظر گرما را برای شما ایجاد کند.

آب در مخزنی که در این نوع از شیرآلات صنعتی وجود دارد جمع می‌شود و در دو انتهای مخزن با قرارگیری دو دیسک می‌توان شدت و فشار آب را کنترل کرد.

شیرآلات دیسکی چه کاربرد هایی دارند؟

شیرآلات دیسکی کاربردهای متفاوتی دارند. با توجه به اینکه این شیرآلات دارای ظاهری شیک و مدرن هستند در هر مکانی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرند. اندازه‌های شیرآلات دیسکی از ۸۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر شروع می‌شود.

با توجه به اینکه شیرآلات دیسکی در جهت عقربه‌های ساعت و یا خلاف آن چرخیده می‌شوند به راحتی قابل استفاده است و در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توانند از خروج و یا ورود مایعات به خارج از لوله‌ ها جلوگیری کنند. با این وجود می‌توان نمونه‌ای از کاربردهای این شیرآلات صنعتی را به این صورت بیان کرد:

  • سهولت در باز و بسته کردن شیرآلات صنعتی
  • دارای ظاهری مدرن و شیک
  • مورد استفاده در کاربری‌های مسکونی، تجاری، صنعتی، کشاورزی
  • دارای عمری طولانی و مقاوم
  • سرعت بالا در سرد و گرم کردن مایعات
  • دارای هزینه‌های مقرون به صرفه
  • صرفه جویی در مصرف آب و یا مایعات و گازها

از آن جایی که این شیرآلات صنعتی با نوع فشاری آن فرق دارند، به راحتی می‌توانند جریان آب را قطع کنند و امکان چکه کردن آب و یا نشت گازها از این طریق بسیار کمتر اتفاق می‌افتد.

باید توجه کرد که شیرآلات دیسکی با توجه به اینکه در زمره شیرآلات تک اهرمی هستند نیاز به ایجاد چرخش‌هایی که در شیرآلات فشاری برای خروج آب گرم و یا سرد است ندارند و تنها با یک حرکت به سمت پایین اهرم می‌توانید دریچه این نوع از شیرآلات صنعتی را به راحتی ببندید و از خروج مایعات به خارج از لوله‌ ها جلوگیری کنید.

جنس شیرآلات دیسکی

جنس شیرآلات دیسکی به صورت‌های متفاوتی است. از آن جایی که این شیرآلات با مایعات و گازهای مختلف سروکار دارند باید دارای ویژگی‌هایی باشند که در اثر عبور این مواد دچار پوسیدگی و خرابی نشوند و بتوانند در برابر فشارهای بیش از حد نیز مقاوم باشند.

به همین دلیل شیرآلات دیسکی با متریال‌هایی نظیر آلیاژ آلومینیوم، ورق‌های گالوانیزه، چدن، سرامیک، فولاد ضد زنگ و استیل ساخته می‌شوند.

همانطور که می‌دانید شیرآلات صنعتی با توجه به اجزایی که دارند برای اینکه دارای ثبات شوند و هیچ نشتی از آن‌ها صورت نگیرد باید دارای واشر باشند. باید عنوان کرد که در هنگام نصب شیرآلات دیسکی نیازی به واشر وجود ندارد و خود به تنهایی می‌تواند از نفوذ آب به بیرون جلوگیری کند.

انواع شیرآلات دیسکی

شیرهای تک اهرمی و یا شیرآلات دیسکی را می‌توان شیرهای چک ولو دیسکی نیز نامید. زیرا نحوه عبور مایعات و گازها در این نوع از شیرآلات صنعتی به صورت یک طرفه انجام می‌شود و در سمت بازگشت این امکان وجود ندارد. می‌توانیم نمونه‌ای از این شیرآلات دیسکی را به این صورت برای شما مورد بررسی قرار دهیم.

· شیرآلات بلندشونده که در واقع با بلند شدن از روی سیت می‌تواند به جریان مایعات و یا گازها کمک کند.
· شیرآلات سویینگ در زمانی که مایعات می‌خواهند از لوله‌ها خارج شوند باز می‌شوند و از این طریق به خروج و یا قطع مایعات می‌انجامد.
· شیر یک طرفه فنری که در آن بسته یا باز شدن توسط فنر انجام می‌شود. فنر دیسک را بر روی سیت نگه می‌دارد و از این طریق به باز شدن دریچه‌ها کمک می‌کند.
· شیر دیافراگم نیز نوعی شیر یک طرفه است که فقط زمانی که مایعات در حال خروج هستند باز می‌شود و در جهت عکس دیافراگم با بسته شدن از خروج مایعات جلوگیری می‌کند.

شیرآلات دیسکی نوعی مدرن از شیرآلات صنعتی هستند که بیشتر در تاسیسات مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به ویژگی‌های بیشماری که دارند نحوه نصب و استفاده راحتی را می‌توانید با تهیه شیرآلات دیسکی داشته باشید و از این طریق زیبایی محیط اطراف خود را علاوه بر کاربرد و عملکرد متنوع این نوع از محصولات ایجاد کنید.