pouyab

در صنایع مختلف همچون آب و فاضلاب سیالات زیادی وجود دارد که بسیار سمی و خطرناک هستند، برای انتقال و توزیع این نوع از سیالات باید بداینم که هر گونه نشتی آن‌ها باعث وقوع حوادث فجیع می‌شود و کمترین نشتی باعث به مشکل خوردن سیستم شده و به مراتب باعث...
تاریخ انتشار : ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
دسته بندی ها : دانستنی‌ها
شیرآلات صنعتی

در صنایع مختلف همچون آب و فاضلاب سیالات زیادی وجود دارد که بسیار سمی و خطرناک هستند، برای انتقال و توزیع این نوع از سیالات باید بداینم که هر گونه نشتی آن‌ها باعث وقوع حوادث فجیع می‌شود و کمترین نشتی باعث به مشکل خوردن سیستم شده و به مراتب باعث می‌شود سیستم از حرکت خود باز ایستد.
بسیاری از صنایع هستند که سیالاتشان شامل ذره‌های جامد و یا مواد اسیدی و گازهای خورنده هستند که به هیچ عنوان در این صنایع استفاده از فلکه‌ها و شیرآلات معمولی صنعتی صحیح نیست، در این موارد مطمئن‌ترین و ایمن‌ترین راه، استفاده از شیرهای دیافراگمی می باشد.

شیر دیافراگمی به نوعی یک فلکه با حرکت خطی است که با هدف تنظیم و باز و بسته کردن جریان به‌کار گرفته می‌شود. در این نوع از شیرآلات صنعتی، یک دیسک منعطف در مرکز شیر وجود دارد که به همین خاطر به آن‌ها شیرآلات دیافراگمی گفته می‌شود. در اصل این دیسک به شکل یک دیافراگم است که می‌تواند از مواد مختلفی به عمل آید.
شیرهایی از قبیل Pinch Clam ها به عنوان گیره فشاری عمل می‌کنند. دیافراگم به‌وسیله یک پیچ و مهره به کمپرسور وصل شده است. کمپرسور حرکاتی به بالا و پایین دارد به همین علت شیرآلات صنعتی که از نوع دیافراگم هستند نشتی را به صفر می‌رسانند.

اما مزایای شیرهای دیافراگمی نسبت به بقیه شیرآلات صنعتی چیست؟

  1. امکان نشتی از کنترل جریان نسبت به ما بقی شیرآلات خیلی کمتر است
  2. دیافراگم استفاده شده به عنوان یک محافظ عمل می‌کند و از خوردگی در برابر ذرات ساینده و سیالات دارای ذرات مراقبت می‌کند.
  3. ساختار این نوع از شیرها به گونه‌ای است که هیچگاه ذرات چسبنده نمی‌توانند به داخل بونت وارد شوند. پس قسمت‌های متحرک در برابر خوردگی قرار ندارند. به همین علت سیالات که دارای ذرات هستند به‌راحتی از این شیرها عبور می‌کنند.
  4. این شیرها پکینگ آب بندی ندارند، پس احتمال نشتی از استم صفر است.

اما شیرهای دیافراگمی از لحاظ شکل ظاهری به دو قسمت تقسیم می‌شوند:

نوع زایده دار

همانطور که از اسم این نوع از شیرآلات دیافراگمی پیداست، این شیرها دارای یک مانع در برابر سیالات هستند و به علت وجود این مانع، از انحراف دیافراگم و وارد شدن فشار زیاد جلوگیری می‌شود. همچنین این مانع نقش زیادی در جلوگیری از کشیدگی دیافراگم دارد.

نوع صاف

اسم این نوع از شیرآلات مشخص می‌کند که بر خلاف مدل قبلی دارای هیچ مانعی نیست، پس فشار در دیافراگم آن به مراتب بیشتر از فشار در نوع زائده‌دار آن است، به همین علت کشیدگی در آن بیشتر است.