pouyab

مشتریان تمامی صنایع همواره به شیرآلات صنعتی مختلف برای پروژه‌های پر تقاضای خود نیاز دارند. شیرآلات صنعتی با طیف متنوعی از جنس‌های گوناگون، برای هر پروژه‌ی صنعتی قابل تصوری در دسترس هستند. شیرآلات صنعتی غالبا از فولاد کربن، فولاد ضد زنگ، چدن، فلز و PVC  ساخته می‌شوند. در این مقاله قصد داریم دو مورد شیرآلات صنعتی آهنی...
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردین ۱۳۹۸
دسته بندی ها : دانستنی‌ها
شیر چدنی

مشتریان تمامی صنایع همواره به شیرآلات صنعتی مختلف برای پروژه‌های پر تقاضای خود نیاز دارند. شیرآلات صنعتی با طیف متنوعی از جنس‌های گوناگون، برای هر پروژه‌ی صنعتی قابل تصوری در دسترس هستند. شیرآلات صنعتی غالبا از فولاد کربن، فولاد ضد زنگ، چدن، فلز و PVC  ساخته می‌شوند. در این مقاله قصد داریم دو مورد شیرآلات صنعتی آهنی و چدنی را مورد بررسی دهیم و خوشبختانه، مقایسه شیرآلات ساخته شده از آهن و چدن، ساده است، چرا که فقط چند تفاوت عمده بین این دو وجود دارد.

مشخصات شیرآلات صنعتی چدنی

چدن که به عنوان آهن خاکستری نیز شناخته می‌شود، یک نوع فلز است که سالیان سال در حال استفاده است. این آلیاژ از 96٪- 98٪ آهن، 2٪- 4٪ کربن و مقادیر کم سیلیکون ساخته شده است. چدن دارای قدرت تحمل قابل ملاحظه‌ای در برابر دما است، به طور مثال چدن هنگامی که تحت فشار قرار می‌گیرد، قادر به تحمل دمای بیش از 2100 درجه فارنهایت است. قدرت چدن بستگی به درجه فشار آن دارد. چدن آهن بسیار قوی است و حتی پس از گذر از ارتعاشات شدید، معمولا از بین نمی‌رود.

یکی از معایب اصلی شیرآلات چدنی این است که آن‌ها به هیچ وجه انعطاف پذیر نیستند. تقریبا هر خمِشی چدن را می‌شکند و آن را بی‌استفاده می‌سازد. درمیان فلزات، چدن معمولا ارزان‌ترین گزینه به حساب می‌آید که برای بسیاری از پروژه‌های صنعتی مقرون به صرفه‌تر است. چدن یکی از گسترده‌ترین آلیاژهای آهن است و از آهن ریخته شده، ساخته می‌شود. برای بدست آوردن چدن، آهن در کنار سایر عناصر آلیاژی در کوره قرار می‌گیرد و تا زمانی که مخلوط مذاب حاصل نشده، ذوب می‌شود. سپس مخلوط مذاب در ابعاد مورد نیاز در قالب ریخته می‌شود. جامد به دست آمده در قالب همان چدن است که استفاده از آن در تعداد زیادی از صنایع رایج می‌باشد.

با توجه به عناصر آلیاژی اضافه شده در ریخته‌گری آهن، انواع چدن بدست آمده می‌تواند متفاوت باشد. کربن و سیلیکون دو عنصر اصلی برای افزودن به چدن هستند. بر اساس مقدار عناصر آلیاژی اضافه شده، چدن را می‌توان به چدن خاکستری یا چدن سفید تقسیم کرد.

ویژگی‌های شیرآلات صنعتی فلزی

ماده دومی که ما به دنبال آن هستیم، آهن رسانا است. آهن رسانا یک فلز مدرن‌ با عیار بالاتر است که از گرافیت‌ گره‌ای شکل ساخته شده است که این باعث می‌شود انعطاف پذیری مواد بسیار بالا برود. به طوری که در هنگام خمش شیرآلات دچار شکست نمی‌شوند. محدودیت دما در شیرآلات صنعتی آهنی کمی پایین‌تر از شیرآلات چدنی است. شیرآلات آهنی قابلیت انعطاف‌پذیری بالا، دارای مقاومت بسیار عالی در برابر خوردگی، استحکام کششی و مقاومت هستند. بر خلاف چدن، آهن هنگامی که خم می‌شود شکسته نمی‌شود، بنابراین برای پروژه‌های صنعتی پرتقاضا مناسب‌تر است. آهن یک ماده قوی و مستحکم برای لوله‌ها، اتصالات و شیرآلات صنعتی به حساب می‌آید اما به علت ترکیب شیمیایی پیچیده‌تر، گران‌تر از چدن است. اگر شما برای پروژه‌ی صنعتی خود به مواد سخت‌تر نیاز داشته باشد، ممکن است لازم باشد کمی بیشتر هزینه کنید.

طول عمر

اگرچه چدن یک ماده قوی است و می‌تواند فشار بیشتری را نسبت به پلاستیک تحمل کند، با این حال، هنگامی که فشار در یک شیر یا لوله چدنی بیش از حد شود، لوله می‌تواند خم شود و ترک بردارد. انعطاف‌پذیری چدن تقریبا صفر است، این به این معنی است که یک شیر صنعتی چدنی سخت است و اگر خم شود، ترک خواهد برداشت. چدن با گذشت زمان زنگ زده می‌شود، بنابراین باید مراقبت‌های منظم صورت گیرد تا شیر را از خوردگی محافظت کند.
آهن برخلاف چدن دارای یکپارچگی ساختاری چشمگیر است. این ویژگی می‌تواند فشار و درجه حرارت بالا را به خوبی مدیریت کند. با توجه به ماهیت یکپارچه‌ی خود، این ماده نیز کمتر احتمال دارد که در هنگام خم شدن ترک بردارد. شیرآلات صنعتی آهنی نیز در طول زمان دچار زنگ‌زدگی می‌شوند، اما نه به راحتی شیرآلات چدنی.

سهولت نصب

شیرآلات چدنی زمانی که نصب می‌شوند، به کاربر گزینه‌های زیادی ارائه می‌دهند. شیرآلات چدنی معمولا با استفاده از فلنج‌ها پیچ می‌شوند چرا که جوشکاری آن‌ها دشوار است، اما غیر ممکن نیست. شیرآلات آهنی، به دلیل شباهت ساختاریشان با چدن، به کاربر گزینه‌های نصب و راه اندازی مشابه می‌دهد. جوش دادن این دسته از شیرآلات توصیه نمی‌شود، اما پیچ و مهره با استفاده از فلنج هنوز هم بهترین گزینه برای اکثر برنامه‌ها است.

قیمت

شیرآلات صنعتی چدنی با توجه به فرآیند ساخت ساده‌تر، در مقایسه با شیرهای آهنی هزینه‌ی زیادی را دربر نمی‌گیرند. اما شیرآلات صنعتی آهنی همواره گران‌ترین گزینه هستند.