pouyab

لوله کاروگیت جزء لوله‌های پلی اتلین محسوب می‌شود. بر روی سطح این لوله شیارهایی وجود دارد و شکل ظاهری آن به صورت مارپیچ است اما سطح داخلی لوله کاروگیت برخلاف ظاهرش صاف و صیقلی است. لازم است بدانید که این نوع از لوله‌های پلی اتلین در سایزهای گوناگونی تولید و نامگذاری...
تاریخ انتشار : ۰۳ شهریور ۱۳۹۹
دسته بندی ها : دانستنی‌ها
لوله

لوله کاروگیت جزء لوله‌های پلی اتلین محسوب می‌شود. بر روی سطح این لوله شیارهایی وجود دارد و شکل ظاهری آن به صورت مارپیچ است اما سطح داخلی لوله کاروگیت برخلاف ظاهرش صاف و صیقلی است. لازم است بدانید که این نوع از لوله‌های پلی اتلین در سایزهای گوناگونی تولید و نامگذاری آن‌ها براساس سایز لوله انجام می‌شود. رنگ جداره بیرونی لوله کاروگیت مشکی و دیواره داخلی آن زرد یا آبی رنگ است.

یکی از کاربردهای این لوله‌ها برای جاهایی است که نیاز به انعطاف، استحکام و دوام زیادی داشته باشد. از این لوله‌ها بیشتر در شبکه فاضلاب شهری، شبکه‌های آبرسانی، حمل آبراه‌ها به منظور جمع‌ آوری سیلاب و زهکشی استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که لوله‌های کاروگیتی که برای لوله فاضلاب استفاده می‌شود دو جداره هستند و جداره خارجی این لوله از موادی ساخته شده است که بتواند لوله را در برابر اشعه فرابنفش حفظ نماید.

فشار حلقوی در لوله کاروگیت

یکی از مهمترین خصوصیات و ویژگی‌های لوله کاروگیت، فشار حلقوی در لوله است. فشار حلقوی، به میزان فشاری می‌گویند که لوله قادر به تحمل آن است و واحد استاندارد اندازه گیری آن، کیلونیوتن بر متر مربع است. شاید بهتر است اینگونه بگوییم، فشار حلقوی به میزان فشار بر حسب کیلونیوتن گفته می‌شود و این فشار بر واحد سطح لوله بر حسب متر مربع وارد می‌شود. از این پارامتر برای ارزیابی و سنجش مقاومت لوله در برابر فشارهای اطراف استفاده می‌شود.

کاربرد لوله کاروگیت

لوله کاروگیت کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف دارد. یکی از مهمترین این کاربردها استفاده آن در مدیریت جریان آب‌ها و فاضلاب است. همچنین از این لوله در کشاورزی به منظور ساختن سیستم برای آبیاری و جمع آوری و انتقال فاضلاب شهری، انتقال آب باران و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع اتصالات لوله کاروگیت

اتصلات لوله کاروگیت به منظور برقراری اتصال در مسیر خطوط لوله، تغییر دادن جهت خطوط انتقال فاضلاب، انشعاب گیری و …. مورد استفاده قرار می‌گیرند.
حائز اهمیت است که این نوع از اتصالات صنعتی دارای دوام بالا و عمر طولانی هستند و به همین دلیل در پروژه‌های فاضلاب کاربرد بسیار زیادی دارد. همچنین بهتر است بدانید که اتصالات کاروگیت انواع مختلفی دارد و شاید همین موضوع باعث سرعت بخشیدن به اجرای پروژه‌های فاضلاب و افزایش کیفیت اجرای آن‌ها شده است.

برخی از این اتصالات صنعتی عبارتند از:

۱. اتصال با واشر و کوپلر: این نوع اتصال یکی از ساده‌ترین و پرکاربردترین انواع اتصالات کاروگیت است.

۲. اتصال کوپلر موفه‌دار: مهم‌ترین مزیت این نوع اتصال این است که نسبت به روش قبل به صرفه‌تر است، زیرا در این نوع اتصال مصرف واشرهای پلاستیکی و خرید کوپلر نسبت به اتصال واشر و کوپلر کم‌تر می‌شود. اما نکته‌ای که در این روش لازم است به آن توجه داشته باشید، در زمان استفاده از این نوع اتصال ممکن است مقداری افت فشار در لوله بوجود آید.

۳. اتصال با کمربند و واشر: این نوع از اتصالات کاروگیت بیشتر برای لوله‌های سایز بزرگ استفاده می‌شود.

۴. اتصال لوله کاروگیت به وسیله جوش: لوله‌ها را در این روش با استفاده از جوش پلی اتیلن به یکدیگر متصل می‌کنند و می‌توان گفت نسبت به سایر روش‌ها محکم‌تر است.

مزایا و ویژگی‌های لوله کاروگیت

• همانطور که بیان شد، شیارهایی که بر روی سطح بیرونی لوله وجود دارد سبب استحکام بیشتر آن می‌شود و به همین دلیل است که قادر به تحمل همه فشارهای سطحی و زیر سطحی است.

• در این نوع لوله‌ فشار بار داخلی وجود ندارد، زیرا سیالی که در لوله در حال حرکت است، هیچ گونه فشار باری ندارد.

• مزیت دیگری که این لوله دارد، وزن بسیار سبک آن است. همین ویژگی سبب شده است که نصب و جابه‌جایی لوله آسان و راحت‌تر باشد. بنابراین توصیه می‌کنیم در پروژه‌هایی که زمان کمتری دارید و سرعت نصب برای شما در اولویت است، لوله کاروگیت را انتخاب نمایید.

• توجه داشته باشید که قیمت این نوع لوله‌ها برحسب وزن آن‌ها تعیین می‌شود، پس می‌توان گفت در مقایسه با سایر لوله‌ها به صرفه‌تر نیز هستند.

• با توجه به این موضوع که این لوله‌ها از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند، در مقایسه با لوله‌های بتنی و سیمانی طول عمر بیشتری دارند و اصلی‌ترین دلیل استفاده این لوله‌ها در صنعت آب و فاضلاب همین موضوع است.

• لوله‌های کاروگیت دارای انعطاف پذیری بالایی هستند و در مکان‌هایی که پیچ و خم زیادی دارند، انتخاب بسیار خوبی هستند و به راحتی می‌توان از این نوع لوله استفاده نمود.

• اگر شرایط نگهداری این لوله‌ها در زمان انبارداری مطلوب باشد، یعنی به دور از تابش مستقیم نور خورشید باشند و جریان هوا در میان لوله‌ها برقرار باشد، به مدت طولانی می‌توان آن‌ها را در انبار نگهداری کرد.
بنابراین لوله‌های کاروگیت یکی از لوله‌های ارزان و پرکاربرد در صنعت آب و فاضلاب شناخته شده است که قابل سفارش در سایزهای مختلف و همچنین از مقاومت بالایی در برابر فرسایش برخوردار هستند.