pouyab

شیر فلکه سوزنی برنجی نوعی از شیرآلات صنعتی است که به منظور عبور آب و سیالات با فشار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیرآلات صنعتی از جنس برنج یکی از انواع مهم شیرآلات صنعتی آلیاژهای برنجی هستند. معمولاً آلیاژ برنج به شیرآلات کیفیت، اطمینان و امنیت بسیار بالایی می‌دهد. بنابراین همانطور که می‌شود حدس...
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
دسته بندی ها : دانستنی‌ها
شیرآلات صنعتی

شیر فلکه سوزنی برنجی نوعی از شیرآلات صنعتی است که به منظور عبور آب و سیالات با فشار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شیرآلات صنعتی از جنس برنج

یکی از انواع مهم شیرآلات صنعتی آلیاژهای برنجی هستند. معمولاً آلیاژ برنج به شیرآلات کیفیت، اطمینان و امنیت بسیار بالایی می‌دهد. بنابراین همانطور که می‌شود حدس زد یکی از مهمترین کاربردهای این نوع از شیرآلات صنعتی برای شیرهایی است که در درون آن گاز و یا سیالات پرفشار جریان دارد. مهمترین مزیت این نوع از شیرها، مقاومت فیزیکی بسیار بالای آن‌هاست. به این ترتیب در تمام صنایعی که در آن‌ها نیاز به اتصالات هیدرولیک است از شیرآلات برنجی استفاده می‌‌شود. همچنین در لوله کشی مکان‌های مهم مانند بیمارستان‌ها و دیگر مکان‌های عمومی نیز از نوع آلیاژ برنجی شیرآلات استفاده می‌شود. همچنین این آلیاژ در برابر زنگ زدن و خوردگی نیز مقاومت بسیار بالایی دارند.

شیر فلکه سوزنی برنجی

یکی از مهمترین انواع شیرآلات صنعتی، شیر فلکه سوزنی برنجی است. از این نوع شیر فلکه در لوله کشی‌های مهم استفاده می‌شود. این شیر به گونه‌ای طراحی شده است که با پیچاندن قسمت فوقانی شیر، جریان قسمت تحتانی شیر را می‌شود کنترل کرد. یعنی از طریق فلکه شیر می‌شود به طور کامل دیسک انتهای شیر را باز و بسته کرد. معمولاً این نوع شیر را در ماشین‌های آتش نشانی و خروجی شلنگ‌های پرفشار آن‌ها می‌توان دید. به دلیل دقت بسیار بالایی که این نوع شیر دارد و همچنین ضریب امنیت بالا اجازه عبور مایع و گاز با فشار بالا درون آن وجود دارد.

به طور کلی معمولاً غیر از آتش نشانی هر جایی که نیاز باشد عبور مایع و سیالات با فشار بسیار بالا انجام شود از شیر فلکه سوزنی برنجی استفاده می‌شود. شیرآلات صنعتی کاربرد گسترده‌ای دارند و هر کدام را می‌شود در جای خود به کار برد. اما نکته حائز اهمیت این است که معمولاً شیرآلات مختلف با یکدیگر قابل جایگزینی نیستند و باید کیفیت مخصوص به خود را در برابر کاری که انجام می‌دهند حفظ کنند. این نوع شیرهای فلکه قابلیت این را دارند که به دلیل استحکام بالا، امنیت لازم را به کاربر بدهند. بنابراین استفاده از آن‌ها در ساختمان ها نیز مشاهده می‌شود. این امر به خصوص در مورد ساختمان‌هایی که افراد زیادی را در خود جای داده‌اند حائز اهمیت است. همچنین مکان‌های عمومی و یا مکان هایی مانند هتل‌ها، خوابگاه‌ها و بیمارستان‌ها نیز از این نوع از شیرآلات صنعتی استفاده می‌کنند.

مزایای استفاده از شیر فلکه سوزنی برنجی

استفاده شدن دیسک در این شیر برای باز و بسته کردن، خود باعث می‌شود که اطمینان کار بیشتر شود. معمولاً تفاوت عمده آلیاژ مخصوص این نوع از شیرآلات و همچنین کاربرد ویژه این شیر که در مورد آن صحبت کردیم را افرادی که در امور تاسیسات هستند به خوبی درک می‌کنند. بعضا مشاهده می‌شود که به دلیل استانداردهایی که برای این شیر تعیین شده است در صنایع و دستگاه‌های مختلف نیز از این شیر استفاده می‌شود. به این ترتیب امکان ایجاد خسارت شدید در نتیجه ناکارآمدی شیر به حداقل می‌رسد. چرا که همانطور که می‌دانید احتمال وقوع خسارت‌‌های جدی نیز در صنایع وجود دارد و شیرآلات یکی از مهمترین حوزه‌هایی است که کنترل کیفیت محصولات مورد استفاده می‌بایست در آن با دقت کامل به انجام برسد.

ممکن است در صورت خوب کار نکردن یک شیر بخش زیادی از تاسیسات، لوله ها و یا حتی دستگاه‌ها خراب شود. همین امر ممکن است که در ساختمان‌ها و یا مکان‌های عمومی با خسارت‌های جبران‌ناپذیر جانی و مالی اتفاق بیفتد. بنابراین استفاده کردن از یک آلیاژ مناسب، نوع مناسب و همچنین برند مناسب می‌تواند به نوعی تضمین کننده امنیت جانی و مالی مردم، کارکنان و افراد دیگر باشد. عملیات صنعتی مورد نظر نیز از این طریق به درستی پیش خواهد رفت.

امیدواریم که این مطلب در جهت معرفی شیر فلکه سوزنی برنجی و کارکردها و مزیت‌های این نوع از شیرآلات صنعتی مفید واقع شده باشد.