pouyab

یک شیر در یک تعریف ساده یک دستگاه است که جریان را با باز کردن، بستن کنترل می کند و یا به طور جزئی مانع عبور یا جابجایی جریان می شود. شیرآلات در هر چیزی کاربرد دارند از پمپاژ گرفته تا به کار رفتن در جت. شیرآلات صنعتی که مدتی...
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷
دسته بندی ها : دانستنی‌ها
شیرآلات صنعتی

یک شیر در یک تعریف ساده یک دستگاه است که جریان را با باز کردن، بستن کنترل می کند و یا به طور جزئی مانع عبور یا جابجایی جریان می شود. شیرآلات در هر چیزی کاربرد دارند از پمپاژ گرفته تا به کار رفتن در جت. شیرآلات صنعتی که مدتی زیادی برای انسان ها نقش اساسی ای در تاسیسات صنعتی شان داشته اند، برای عبور مایع در طول لوله ها استفاده می گردند. در نتیجه شما نمی توانید لوله شناس ماهری باشید بدون آن که یک متخصص شیرآلات صنعتی باشید. بدون شیرآلات، هیچ کنترلی بر روی جریان لوله وجود ندارد. در اینجا برخی از انواع شیرآلات صنعتی و کاربردهایشان را می بینید.

شیرآلات دروازه یا گیت

شیرآلات دروازه، رایج ترین نوع شیرآلات صنعتی هستند. این نوع شیر با بالا بردن دروازه، مسیر مایع را باز می کند. شیرآلات دروازه که به طور کامل باز یا بسته شوند به عنوان یک سوپاپ برای جداسازی سیستم های لوله استفاده می شود.

هنگامی که شیرآلات دروازه باز است، هیچ مانعی در مسیر جریان وجود ندارد و در نتیجه از دست دادن اصطکاک بسیار کم است. شیرآلات های دروازه زمانی استفاده می شود که جریان مستقیم سیال و حداقل محدودیت مورد نظر باشد.

شیرآلات گلوب

شیرآلات گلوب برای تنظیم جریان در یک خط لوله استفاده می شوند. شیرآلات گلوب با تغییر موقعیت یک دیسک قابل حرکت یا چرخش در تماس با یک حلقه ساکن میزان جریان مایع را تنظیم می کند.

شیرآلات سوزنی

شیرآلات سوزنی اساسا یکی از زیر شاخه های شیرآلات گلوب است که برای کنترل بسیار دقیق جریان استفاده می شود. شیرآلات سوزنی حاوی یک افزونه باریک و مخروطی هستند.

شیرآلات پروانه ای

شیرآلات پروانه ای هم برای تنظیم جریان به کار می روند، اما با قابلیت کنترل محدودتری طراحی شده اند. این شیر پروانه ای متشکل از یک شیر و اتصال ساده است که به راحتی توسط چرخش 90 درجه ای دسته اش عمل می کند.

شیرآلات چک

شیرآلات چک، که همچنین به عنوان NRV (شیرآلات های غیر بازگشتی) شناخته می شود، اجازه می دهد که سیال تنها در یک جهت جریان یابد. هدف آنها جلوگیری از برگشت جریان است. انواع مختلفی از “متوقف کننده ها” وجود دارد که مانع بازگشت جریان برگشتی در شیرآلات چک می شود.

شیرآلات تخلیه

شیرآلات تخلیه، که به عنوان شیرآلات ایمنی نیز شناخته می شود، یک نوع از انواع شیرآلات صنعتی و اتصالات هستند که برای تنظیم محدودیت در مقدار فشار در یک سیستم مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع شیرآلات تغذیه زاویه ای به طور کامل از به وجود آمدن فشار زیاد جلوگیری می کنند تا از آسیب دیدن سیستم جلوگیری کنند.