pouyab

در تاسیسات صنعتی در انتهای سیستم‌های انتقال معمولا از کنترلر و شیرهای تنظیمی استفاده می‌شود که در حالت ساده باید به صورت دستی باز و بسته شوند. اگر به صورت سطحی از معایب و مزایای دستی بودن کنترلرها بگذریم و مستقیم به تعریف عملگرها بپردازیم می توان سیستم عملگر را...
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۷
دسته بندی ها : دانستنی‌ها
عملگر

در تاسیسات صنعتی در انتهای سیستم‌های انتقال معمولا از کنترلر و شیرهای تنظیمی استفاده می‌شود که در حالت ساده باید به صورت دستی باز و بسته شوند. اگر به صورت سطحی از معایب و مزایای دستی بودن کنترلرها بگذریم و مستقیم به تعریف عملگرها بپردازیم می توان سیستم عملگر را در دسته ضریب امنیتی بسیار بالا جا داد.

در بسیاری از تاسیسات برحسب نیاز، ممکن است در نقاطی با دسترسی سخت تغییری در میزان ورودی و خروجی کنترلرها صورت پذیرد که در صورت دستی بودن و عدم وجود عملگر بر روی سیستم کنترلی، نیاز است هزینه، انرژی و زمان زیادی جهت اعمال تغییرات مورد نظر صرف کرد.

اگر به تاسیسات عظیم پتروشیمی و صنایع بزرگ نگاهی دقیق بیاندازید، خواهید دید در نقاط حضور شیر کنترل ابزارهای کوچک و بزرگی وجود دارند که اغلب این شیرآلات توسط عملگرها و از طریق اتاق کنترل، هدایت می‌شوند.

عملگرها بر حسب حرکت به دو دسته خطی و دورانی تقسیم می‌شوند که برای نمونه می‌توان عملگرهایی مانند جک‌های هیدرولیکی را از نوع خطی و عملگرهای موتوری الکتریکی را از نوع دورانی نام برد. در دسته عملگرهای دورانی نیز دو نوع محدود و پیوسته نیز وجود دارد که به دلیل تفاوت در زاویه چرخش به این نام‌ها معروف هستند.

عملگرها در واقع تکمیل کننده شیرهای کنترل و کامل کننده تاسیسات و شیرآلات صنعتی هستند که به‌کار بردن آن در دنیای مدرن و صنعتی رواج بسیاری دارد و اپراتورها با خیال راحت کار خود را به عملگرها می‌سپارند. در صنعت به دلیل توجه و نیاز به تغییرات دقیق حجم سیالات، نیاز است تا با دقت هر چه بیشتر نسبت به اعمال آن اقدام شود، در این زمان نقش حیاتی عملگرها در تنظیم اتوماتیک و خودکار حجم سیال به صورت کاملا دقیق قابل ملاحضه است و می‌توان بدون هیچ گونه نگرانی آن را به این سیستم سپرد.

یکی دیگر از دلایل ترجیح دادن عملگرها به سیستم‌های کنترلی دستی این است که در بسیاری از صنایع عظیم مانند پتروشیمی و دیگر صنایع وابسته، از لوله‌ها و شیرآلات صنعتی با قطر بالا استفاده می‌شود و حجم قابل ملاحظه‌ای از سیالات در آن جریان دارد و قطعا جابه‌جایی و تغییر در شیر کنترل با نیروی دست، کاری بسیار دشوار و حتی غیر ممکن است. از این رو استفاده از نیروی علم به کمک اپراتورها آمده و از طریق نیروی محرک عملگرها به‌راحتی این تغییرات صورت می‌پذیرد.

نکته اخر انتخاب عملگرهاست که بر اساس سیستم شیرآلات شما و قدرت مورد نیاز، نوع اقلیم مورد استفاده، میزان ولتاژ مصرفی، نوع حرکت، ابعاد عملگر و موارد دیگر اناجم می‌شود که همه و همه در عملکرد بهتر و قوی‌تر این سیستم خودکار تاثیر بسیاری دارد و به شما کمک می‌کند تا در سریع‌ترین زمان نسبت به کنترل تاسیسات خود اقدامات لازم را انجام دهید.