pouyab

هنگام انتخاب جنس لوله، شیرآلات و اتصالات باید هزینه اولیه و ویژگی‌های فلز، نوع تولید مورد نیاز، پیچیدگی تجهیزات و مجموعه مهارت‌های اپراتور را مد نظر قرار دهید. فولاد ضد زنگ یا همان استنلس استیل، دارای استفاده‌های کاربردی‌ای در صنایع مختلف است و برای تولید شیرآلات صنعتی، اتصالات صنعتی، لوله ها و … می‌تواند...
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
دسته بندی ها : دانستنی‌ها
شیر استنلس

هنگام انتخاب جنس لوله، شیرآلات و اتصالات باید هزینه اولیه و ویژگی‌های فلز، نوع تولید مورد نیاز، پیچیدگی تجهیزات و مجموعه مهارت‌های اپراتور را مد نظر قرار دهید.

فولاد ضد زنگ یا همان استنلس استیل، دارای استفاده‌های کاربردی‌ای در صنایع مختلف است و برای تولید شیرآلات صنعتی، اتصالات صنعتی، لوله ها و … می‌تواند از این نوع فلز استفاده کرد. علت استفاده از استلنس اشتیل عمدتا، به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و سختی آن است. برای جوشکاری اسن نوع از فلز در مقایسه با فولاد نرم، چالش‌های جوشکاری، مخصوصا برای جوشکارهای کم تجربه وجود دارد. فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل می‌تواند سه تا پنج برابر گران‌تر از فولاد نرم باشد. هر گونه اشتباه جوشکاری می‌تواند هزینه‌های کلی را بخاطر دوباره کاری، بالا ببرد.

در هر انتخابی، هم نکات مثبت وجود دارد و هم نکات منفی و هیچ فرآیندی یک انتخاب کاملا بی نقص را ارائه نمی دهد. همانطور که گفتیم برای تعیین بهترین انتخاب، تولید کنندگان باید هزینه اولیه و ویژگی‌های فلز، تولید مورد نیاز، پیچیدگی تجهیزات و مجموعه مهارت‌های کارکنان را در نظر بگیرند.

ویژگی‌ها

فولاد ضد زنگ یا استلس استیل، دارای مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت در دماهای بسیار بالا یا پایین است، از این رو محبوبیت و کاربرد آن در صنایع لوله کشی و صنایع پتروشیمی بسیار زیاد است. فولاد ضد زنگ، همچنین دارای حساسیت کم به رشد باکتری در سطح آن است که آن را برای آماده سازی غذا و تجهیزات پزشکی مناسب می‌کند. مزایای بسیار این فلز باعث می‌شود تا فولاد ضد زنگ خود را به موج حمل و نقل برساند و این مواد در صنعت حمل و نقل ریلی و حمل و نقل تانکرهای طراحی شده برای انتقال مواد شیمیایی خورنده نیز مورد استفاده قرار گیرند.

فولاد ضد زنگ معمولی دارای کروم نیکل (آستنیتی و یا سری 300) و یا کروم (مارنزیت و فرتی، یا 400 سری) است. در مقایسه سه مورد کروم نیکل ضد زنگ، کروم ضد زنگ و فولاد کربنی، آن‌ها دارای ضریب انبساط خطی تقریبا یکسانی هستند که تعیین‌کننده چگونگی گسترش مواد و شرایط آن‌ها تحت فشار و دما می‌باشد. کروم ضد زنگ نیز نقطه ذوب پایین‌تری نسبت به فولاد کربن دارند، اما نسبت به کروم نیکل ضدزنگ، نقطه ذوب بالاتری دارد. با این حال، کرپم ضد زنگ در مقایسه با فولاد کربن، کروم و کروم نیکل دارای مقاومت الکتریکی بالاتر و هدایت حرارتی کم‌تری هستند.

با توجه به موارد گفته شده اکنون به راحتی می‌توان متوجه شد که چرا این نوع فولاد در بسیاری از صنایع جزیی از پرکاربردترین موارد است.