pouyab

لوله‌های آلیاژی اینکونل، لوله‌های صنعتی هستند که کاربردهای بسیاری در زمینه‌های مختلف دارد. این لوله‌ها در واقع آلیاژی از فلزات نیکل و کروم هستند و از مقاومت بسیار خوبی در طیف گسترده‌ای از دما برخوردارند. در واقع ویژگی‌های منحصر به فرد این لوله موجب شده است که استفاده از آن...
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
دسته بندی ها : دانستنی‌ها
لوله آلیاژی

لوله‌های آلیاژی اینکونل، لوله‌های صنعتی هستند که کاربردهای بسیاری در زمینه‌های مختلف دارد. این لوله‌ها در واقع آلیاژی از فلزات نیکل و کروم هستند و از مقاومت بسیار خوبی در طیف گسترده‌ای از دما برخوردارند. در واقع ویژگی‌های منحصر به فرد این لوله موجب شده است که استفاده از آن در صنایع مختلف به میزان چشمگیری افزایش پیدا کند.

لوله آلیاژی اینکونل در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود و هر کدام از این لوله‌ها مزایا و کاربردهای مخصوص به خود را دارند. در مقاله پیش رو قصد داریم در مورد ویژگی‌های مهم لوله‌های آلیاژ اینکونل صحبت کنیم و کاربرد آن‌ها در زمینه‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهیم.

ویژگی های مهم لوله آلیاژی اینکونل

لوله‌های آلیاژ اینکونل به دلیل مقاومت بالا، قابلیت استفاده در جوشکاری را دارند. در واقع این لوله مقاومت دمایی گسترده‌ای دارد. لوله‌های آلیاژ اینکونل طبق استانداردهای مهندسی طراحی شده‌اند و برای فعالیت‌هایی که نیاز به مقاومت در برابر خوردگی و دما دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لوله آلیاژی اینکونل از خواص مکانیکی بسیار خوبی برخوردار است. این لوله از ترکیب مطلوبی تشکیل شده که استحکام و کارایی بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند. نکته‌ای که درباره این لوله‌ها وجود دارد، این است که هرچه درصد نیکل آلیاژ آن بیشتر باشد، مقاومت آن در برابر خوردگی بیشتر می‌شود.

از طرفی بالا بودن درصد نیکل سبب می‌شود که خوردگی این لوله‌ها توسط یون کلرید به حداقل برسد. لوله‌های جوش داده شده آلیاژ اینکونل به دلیل استحکام و کشش بسیار خوبی که دارند، نیازهای مشتریان را برطرف می‌کنند.

از دیگر ویژگی‌های مهم لوله‌های آلیاژی اینکونل این است که ساختار آن‌ها به گونه‌ای است که خواص مغناطیسی ندارند. این لوله‌ها تنها در دماهای بسیار بالا دچار اکسیداسیون یا خوردگی می‌شوند.

در انتخاب لوله آلیاژی اینکونل به چه نکاتی باید توجه کرد؟

انتخاب لوله‌های آلیاژ اینکونل، به ماده‌ای که قرار است توسط آن‌ها انتقال داده شود، بستگی دارد. در واقع در صورتی که ماده موردنظر به حالت گاز باشد، در انتخاب لوله‌ها باید دقت کافی به کار برده شود. به منظور حفظ امنیت و پیشگیری از نفوذ گاز به خارج از لوله‌ها، لازم است که لوله‌ها در قسمت اتصالات مهر و موم شوند.

به طور کلی لوله‌های آلیاژی اینکونل در انواع طرح‌ها تولید می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مربعی
  • مستطیلی
  • استوانه ای
  • گرد

لوله آلیاژی اینکونل عاری از هرگونه ترک و منافذ هستند. استفاده از لایه کروم در ساختار این لوله‌ها سبب شده که این لوله‌ها دارای خاصیت ضد سایش شوند. نکته مهمی که در هنگام انتخاب این لوله‌ها باید در نظر داشت، محدوده مقاومت دمایی آن‌ها است.

در واقع این لوله‌ها تا حداکثر محدوده دمایی ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد مقاوم هستند. پس هنگام انتخاب لوله‌های اینکونل دمای ماده‌ای که قصد انتقال آن‌ها توسط این لوله‌ها را دارید، در نظر بگیرید.

کاربردهای لوله آلیاژی اینکونل

از لوله‌های آلیاژ اینکونل در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. در واقع مهم‌ترین نیاز صنایع مختلف، مقاومت لوله‌های انتخابی در برابر گرما و خوردگی است. لوله‌های اینکونل نیاز صنایع مختلف را به خوبی رفع می‌کنند و به همین جهت است که استفاده از آن‌ها با گذشت زمان رو به افزایش است.

از این لوله‌ها در انتقال مواد شیمیایی و همچنین فرآوری مواد غذایی استفاده می‌شود. کاربرد لوله آلیاژی اینکونل در محافظت از لوله‌های ترموکوپل مورد توجه بسیاری از مهندسان صنایع مختلف قرار گرفته است.

از طرفی از لوله‌های اینکونل در ساخت قطعات الکترونیک نیز استفاده می‌شود. به طور کلی از آلیاژهای مختلفی از اینکونل برای تولید لوله‌ها استفاده می‌شود که هر یک کاربرد صنعتی جداگانه‌ای دارند.

آلیاژ اینکونل ۶۰۱

در ترکیب این نوع لوله‌ها علاوه بر ترکیب کروم و نیکل از مقدار جزئی آلومینیوم نیز استفاده شده است. لوله‌های اینکونل ۶۰۱ به دلیل مقاومت دمایی بالایی که دارند، در انتقال مواد داغ از اجاق به قسمت‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تنها نکته منفی که در رابطه با این نوع آلیاژ وجود دارد، این است که لوله‌های تولید شده از آلیاژ اینکونل در برابر گوگرد دچار خوردگی می‌شوند اما این لوله‌ها در برابر سایر محیط‌های اکسیدکننده مقاوم هستند.

آلیاژ اینکونل ۷۱۸

در زمینه‌هایی که نیاز به استحکام و مقاومت بالا احساس می‌شود، استفاده از لوله آلیاژی اینکونل کاملا مناسب است. در ترکیب اینکونل با آلیاژ ۷۱۸ علاوه بر نیکل و کروم از کبالت و مولیبدن نیز استفاده شده است. از این لوله‌های می‌توان در طیف گسترده‌ای از دما -۴۲۳ درجه تا ۱۳۰۰ درجه سانتی‌گراد استفاده کرد. لوله‌های آلیاژی اینکونل ۷۱۸ غالبا در صنعت هوا و فضا استفاده می‌شود و این لوله‌ها کاربرد گسترده‌ای در ساخت موشک‌ها دارند.