pouyab

جایگاه استفاده از شیرآلات صنعتی آب و فاضلاب در کشورهای صنعتی با توجه به اهمیت تصفیه آب و فاضلاب و همچنین کنترل این مسئله در کشورهای صنعتی این وسایل از موقعیت ویژه‌ای برخوردار هستند. در واقع فرآیند انتقال و دفع فاضلاب با گذشت زمان و افزایش تکنولوژی و دانش فنی...
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
دسته بندی ها : دانستنی‌ها
شیرآلات صنعتی

جایگاه استفاده از شیرآلات صنعتی آب و فاضلاب در کشورهای صنعتی

با توجه به اهمیت تصفیه آب و فاضلاب و همچنین کنترل این مسئله در کشورهای صنعتی این وسایل از موقعیت ویژه‌ای برخوردار هستند. در واقع فرآیند انتقال و دفع فاضلاب با گذشت زمان و افزایش تکنولوژی و دانش فنی وارد مراحل جدیدی می‌گردد.

در کشورهای پیشرفته سعی بر این است که میزان تولید فاضلاب به پایین‌ترین حد خود برسد و همچنین شرایط تصفیه و استفاده مجدد آن به بالاترین حد ممکن برسد، بنابراین بر آن شدیم که مقاله‌ای راجع به این موضوع آماده نماییم. همان‌طور که می‌دانیم شیرآلات آب و فاضلاب انواع گوناگونی دارد که درپروسه تصفیه و جمع آوری آب و فاضلاب کاربرد دارد.

انواع شیرآلات آب و فاضلاب را بشناسیم

در کشورهای صنعتی برای مهار فاضلاب که به دو نوع خانگی و صنعتی تقسیم می‌شوند از شیرآلات صنعتی آب و فاضلاب مخصوص در هرزمینه‌ای استفاده می‌کنند.

شیرآلات آب و فاضلاب عبارتند از

شیرهای قطع و وصل که خود شامل دو نوع شیر پروانه‌ ای و شیر کشویی هستند. همچنین شیرهای یکطرفه و شیرهای کنترل، فشارشکن‌ها و اطمینان انواع دیگری از شیرآلات آب و فاضلاب است که در سطح جهان استفاده می‌شود.

در کشورهای صنعتی تصفیه فاضلاب از آن جهت حائز اهمیت است که به آلاینده‌های صنعتی آلوده هستند. وجود شیرآلات صنعتی آب و فاضلاب مناسب در زمینه کنترل آن بسیار مورد اهمیت است.

این وسایل باید از مواد مرغوب قابل اطمینان و بادوام ساخته شده و استفاده از آن به راحتی صورت بگیرد.

کشورهای صنعتی نظیر ایالات متحده از سال ۱۹۳۳ تاکنون در جریان ساخت این وسایل بوده که در ابتدا برای مصارف خانگی کاربرد داشته است. در آن زمان شیرآلات صنعتی آب و فاضلاب تولیدی شامل چک و تنظیم بودند.

پس از آن در سال ۱۹۶۲ دریچه‌های کنترل آب و فاضلاب نیز به آن اضافه شد. با گذشت سال‌ها در سال ۱۹۷۹ صنعت شیرآلات آب و فاضلاب پیشرفت کرده و مجهز به شیرهای کنترل اتوماتیک و جلوگیری کننده‌های برگشتی شدند.

در سال ۱۹۹۲ نوعی شیر به بازار جهانی در زمینه آب و فاضلاب معرفی شد که با عنوان برنز بدون لبه تولید می‌شده است.

این روند که تاکنون ادامه دارد در شیرآلات صنعتی آب و فاضلاب شیرهای کنترل هیدرولیک اتوماتیک و جلوگیری از جریان برگشتی نمود داشته است.

حال می‌خواهیم، این مسئله را روشن کنیم، چرا این مسئله برای کشورهای صنعتی مهم بوده و سعی در پیشرفت در این زمینه داشته‌اند؟

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم وجود فاضلاب صنعتی در کشورهای پیشرفته و عدم کنترل آن می‌تواند فجایع مرگباری را در محیط زیست ایجاد کند. مشکلاتی از قبیل مرگ آبزیان، شیوع بیماری در بین انسان‌ها و غیره. به همین دلیل کشورهای صنعتی در این زمینه به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دست یافته و با استفاده از تجهیزاتی مانند شیرآلات صنعتی آب و فاضلاب و از این قبیل سعی در کنترل تصفیه خانه‌ها و شبکه‌های فاضلاب دارد.