pouyab

برای انجام یک پروژه لوله‌کشی، باید با انواع مختلف لوله و جنس‌های متفاوت آن کاملا آشنایی داشته باشید. شناسایی انواع مختلف لوله‌ها در پروژه‌های خانگی برای دانستن روش تعمیر مناسب ضروری است. لوله‌هایی که امروزه بسیار متداول هستند و در گستره وسیع از آن‌ها استفاده می‌شوند شامل لوله‌های مسی، لوله‌های...
تاریخ انتشار : ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
دسته بندی ها : دانستنی‌ها
لوله

برای انجام یک پروژه لوله‌کشی، باید با انواع مختلف لوله و جنس‌های متفاوت آن کاملا آشنایی داشته باشید. شناسایی انواع مختلف لوله‌ها در پروژه‌های خانگی برای دانستن روش تعمیر مناسب ضروری است.

لوله‌هایی که امروزه بسیار متداول هستند و در گستره وسیع از آن‌ها استفاده می‌شوند شامل لوله‌های مسی، لوله‌های PVC و لوله‌های ABS می‌باشند. زمانی که در حال کار در یک خانه قدیمی هستید، ممکن است با جنس‌های دیگری از لوله مواجه شوید. برای مثال در ساخت خانه‌هایی که قبل از سال ۱۹۶۰ ساخته شده‌اند از لوله‌های استیل ضد زنگ و یا لوله‌های چدنی استفاده شده است.

در اینجا نگاهی اجمالی به انواع لوله‌های پر استفاده در صنعت تاسیسات ساختمان، خواهیم داشت.

لوله چدنی

از این لوله قبل از سال‌های ۱۹۶۰ میلادی استفاده شده است. استفاده عمده از این لوله‌ها در تخلیه‌های عمودی و گاهی به عنوان لوله‌های تخلیه عمودی بوده است. مقاومت لوله‌های چدن بالاست اما به مرور زمان فرسوده خواهند شد. بهتر است برای تعویض قسمت‌های فرسوده لوله‌های چدنی با یک لوله‌کش حرفه‌ای همکاری کنید تا لوله‌های فرسوده را با لوله‌های پلاستیکی ( ABS و PVC ) تعویض کرده و از تبدیل‌های مخصوص برای اتصال دادن لوله‌های جدید با قدیم استفاده کند.

لوله پلاستیکی

لوله های پلاستیکی در دو نوع ABS و PVC ساخته می‌شوند. اکثر خانه‌ها از زمان ۱۹۷۰ میلادی به بعد با این لوله‌ها لوله کشی شده‌اند، از مزیت‌های استفاده از این لوله‌ها می‌‌توان به ارزان بودن و نصب راحت آن‌ها اشاره کرد. برای نصب فقط کافیست که مفصل‌ها را با چسب به هم متصل کنید.

  • لوله پلاستیکی ABS

از این لوله‌های سیاه رنگ ابتدا در لوله کشی خانه‌های مسکونی استفاده می‌شد. اما امروزه در بخش‌های زیادی استفاده از این لوله‌ها برای سازه‌های جدید ممنوع شده است، چون مفصل‌ها عموما به مرور زمان شل می‌شوند که ممکن است خطرساز باشند. اگر می‌خواهید از لوله‌های ABS در سازه خود استفاده کنید، بهتر است ابتدا دستور کار ساختمان سازی و لوله کشی محل را چک کنید تا به مشکلی بر نخورید.

  • لوله پلاستیکی PVC

از این نوع لوله سفید و کرم رنگ، عموما برای خطوط تخلیه استفاده شده است. این لوله‌ها مقاومت بالایی دارند و در برابر مواد شیمیایی نیز مقاوم هستند. از نظر بعضی از افراد این لوله‌ها عمری بی‌نهایت دارند و در هیچ حالی از بین نخواهند رفت. قطر این لوله‌ها بر روی آن‌ها ثبت می‌شود که می‌توانید با در نظر گرفتن آن، لوله PVC مورد نیاز خود را تهیه کنید.

لوله استیل

لوله‌هایی با جنس استیل ضد زنگ در خانه‌های قدیمی‌تر استفاده شده است. مقاومت لوله استیل بالاست اما عمر آن‌ها حداکثر حدود ۵۰ سال است. اگر در ساختمانی از این لوله‌ها استفاده شده است و نیاز به تعمیر دارند، بهتر است گزینه تعویض را در نظر بگیرید. بهتر است برای حل مشکلات این لوله‌ها، حتما با لوله‌کش‌های حرفه‌ای مشورت کنید.

لوله مسی

لوله‌های مسی در مقابل خوردگی مقاوم هستند، به همین دلیل عموما در لوله‌کشی‌های آب و سایر مایعات از این نوع لوله استفاده می‌شود. قیمت این لوله‌ها بیشتر از لوله‌های پلاستیکی می‌باشد اما عمر آن‌ها هم به همین نسبت بلندتر است.