pouyab

امروزه بیشتر کسانی که با بخار کار می‌کنند با مقررات بهداشتی و ایمنی مواجه می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که فرایندهای مختلف شامل دستگاه‌های ایمنی و اقدامات امنیتی هستند و از شرایط خطرناک جلوگیری می‌شود یا خیر. از همان زمانیکه انسان توانایی به درجه‌ی جوش رساندن آب را یافت تا...
تاریخ انتشار : ۰۵ شهریور ۱۳۹۷
دسته بندی ها : دانستنی‌ها
شیرآلات صنعتی

امروزه بیشتر کسانی که با بخار کار می‌کنند با مقررات بهداشتی و ایمنی مواجه می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که فرایندهای مختلف شامل دستگاه‌های ایمنی و اقدامات امنیتی هستند و از شرایط خطرناک جلوگیری می‌شود یا خیر.

از همان زمانیکه انسان توانایی به درجه‌ی جوش رساندن آب را یافت تا به بخار دست پیدا کند، ضرورت وجود دستگاه ایمنی نیاز شد. تا ۲۰۰۰ سال پیش، چینی‌ها از دیگ‌های بزرگی که به لوله‌هایی که دارای دریچه بودند استفاده می‌کردند تا تولید بخار را کمی بی‌خطر سازند.

در سال ۱۸۴۸ چارلز ریتچز محفظه‌ی انباشت را اختراع کرد که باعث افزایش سطوح فشرده‌سازی در شیرآلات صنعتی ایمنی می‌شد به‌طوری‌که می‌توانست به‌سرعت حاشیه داخلی محفظه را باز کند.

بنابراین یکی از عملکردهای اصلی شیرآلات صنعتی، ایمنی و حفاظت از زندگی و اموال است. اصلی‌ترین ابزار مورد استفاده برای جلوگیری از فشار بر سیستم‌ها، شیرآلات اطمینان برای ایمنی است. شیرآلات اطمینان با وارد شدن فشار حداکثری، حجم مایعی را از درون دستگاه آزاد می‌کنند و فشار اضافی را به‌صورت ایمنی کاهش می‌دهند. شیرآلات اطمینان ازجمله مهم‌ترین تجهیزات برای جلوگیری و کاهش فشار هستند و در شرایط بحرانی بهترین کارکرد را دارند. به‌عنوان مهم‌ترین ابزار که توانایی کنترل فشار را در تمام شرایط خواهد داشت، شیرآلات اطمینان بهترین انتخاب هستند. شیرآلات اطمینان باید در قسمت‌هایی که حداکثر فشار مجاز یک سیستم در آنجاست و یا در مخزن فشار، نصب شوند. در سیستم‌های بخار، شیرآلات اطمینان برای حفاظت بیشتر دیگ‌های بخار و سایر عملیات کاری برای کاستن از فشار و کنترل شرایط، کارایی بسیاری دارند. این در حالی است که اصلی‌ترین نقش شیرآلات اطمینان، ایجاد ایمنی لازم در حین عملیات است تا از صدمه دیدن محصولات در حین عملیات جلوگیری شود. در شرایط مختلفی ممکن است فشارهای اضافی تولید شود مانند:

  • عدم تعادل در جریان سیالات که ناشی از باز و بسته شدن ناخواسته‌ی دریچه‌ی مخزن است.
  • خرابی سیسم خنک‌کننده و که باعث آزاد شدن بخار یا مایعات در سطح وسیع می‌شود.
  • متراکم شدن هوا و قطع شدن برق دستگاه برای کنترل فشار
  • گذرا بودن فشارهای جریان مخالف
  • قرار گرفتن دستگاه در معرض آتش‌سوزی
  • شکست لوله‌های مبدل حرارتی
  • واکنش حرارتی شیمیایی غیرقابل‌کنترل
  • تغییرات دمای محیط

 اصطلاح شیرآلات اطمینان یا شیرآلات سوپاپ اطمینان نام عمومی برای توصیف انواع مختلف دستگاه‌های کاهش‌دهنده‌ی فشار است که برای جلوگیری از افزایش مایع داخلی دستگاه‌ها طراحی‌شده‌اند. طیف گسترده‌ای از شیرآلات صنعتی برای بسیاری از برنامه‌ها و عملیات با عملکردهای مختلف در دسترس هستند.

علاوه بر این، از نام‌های مختلفی برای این نوع از شیرآلات صنعتی استفاده می‌شود و در اکثر استانداردهای ملی، تعاریف خاص و متعددی برای شرایط مربوط به شیرآلات ایمنی ارائه می‌دهند. تفاوت‌های متعددی بین اصطلاحات استفاده‌شده بین آمریکا و اروپا وجود دارد. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها این است که تعریفی که از شیرآلات ایمنی در اروپا وجود دارد در آمریکا به‌عنوان شیرآلات سوپاپ اطمینان شناخته‌شده‌اند اما به‌طورکلی شیرآلات اطمینان موردنظر در اروپا همان شیرآلات سوپاپ اطمینان امریکا است.